Näytä yksittäinen viesti
  #5  
Vanha 14.09.2006, 20:09
HobGoblin HobGoblin ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 29.08.05
Sijainti: Tampere, Finland.
Viestit: 280
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Muutamia satoja neuvoja ja viestejä luettuani olen viekäkin pikkaisen pyörällä päästäni..
Eli olet siis käyttänyt searchia, hyvä, siitä on aina hyvä aloittaa.

Lainaus:
quote:
ELI: allani on 89 napero 31" renkailla. Tarkoituksena olisi saada lisää maastokelpoisuutta ja ymmärtääkseni sen voi tehdällä kahdella tavalla: isommat renkaat ja alustan korotus.
Kolmella tavalla, isommat renkaat, alustan korotus ja korin korotus. Ja tietysti sitten yhdistelmät, isommat renkaat eivät oikein hyvin mahdu ilman joko alustan tai korin korotusta...
Lainaus:
quote:
No, tällä hetkellä vaikuttaisi siltä, että naperoon SAA leiman "33 renkailla(vai saako??) mutta jotta ne saa pyörimään, pitäisi koria nostaa ja se vaikuttaa helpolta hommalta: palikoita vaan väliin. Samallahan rengaskooksi voi laittaa "35:t mutta siihen tarvii ilmeisesti jonkin poikkeusluvan?
Väittäisin että ei saa 33" ilman poikkeuslupaa, vaikka nimimerkki 454SS sen nyt on onnistunut general export koon perusteella tekemäänkin. Mutta ainahan tuo kannattaa käydä varmistamassa katsastuskonttorilta.
Poikkeuslupaan tarvitaan sitten jo ammattiin liittyviä perusteluita, pelkkä harrastus ei riitä. Ilmeisesti myös vapepa toiminta riittää?
33" renkaat mahtuvat pyörimään esim. 2" korin korotuksen avulla, tai vastaavanlaisen alustan korotuksen avulla.
35" tuumaisia en Pajeroon laittaisi, alkavat tehot loppua kesken ja välityksetkin taitavat mennä aika pitkiksi.
Lainaus:
quote:
Mutta entä lisänosto? Takana on lehtijouset ja STOA(tarkoittaa ilmeisesti siis springoveria??) on siis ilmeisesti mahdollinen? Ja kannattaa ilmeisesti laittaa kierrejousi keskelle akselia?
Takapään nosto on se helpompi tapaus, korotuksen voi toteuttaa lehtijousia kippurammiksi takomalla, SPOA:lla (spring over axle), pidemmillä riipukkeilla jne. Luppakorvalla esimerkiksi on SPOA taka-akselilla.
Lainaus:
quote:
Mutta entäpä keulassa? Keulassa on se himmeli ja sitä kiristämällä voi saada jonkin verran lisää maavaraa? Vai tuleeko tällä tavalla samanlailla tilaa kuin korin nostolla? Vai olenko ihan hukassa?? Nyt tarttis hiukkasen neuvoa!
Etupää nimenomaan on se Pajeron kompastuskivi, erillisjousitus vääntösauvoilla on yksinkertaisesti ikävä korotettava.
Helppoahan niitä vääntösauvoja on tietysti kiristää, jolloin etupää nousee. Vaikutus on samanoloinen kuin jos nostaisit etuperän alta hallitunkilla, eli maavara kasvaa myös eturenkaitten välillä, mutta samalla jäljelläoleva ulosjousto vähenee. Ulosjouston väheneminen tarkoittaa käytännössä sitä että etupyörät seurailevat maaston muotoja huonommin.
Eli kun tulee lisää korkeutta niin jousto huononee, kompromissia tarvitaan

Lainaus:
quote:
JA neuvoksi ei kelpaa automerkin vaihtaminen..
Kiitoksia jo etukäteen!!

Niin ja jos(ja kun!!) jollakin olisi hyviä kuvia laitetusta naperosta, niin laittakaa linkkiä tai privana kuvia!!
- Isoa kovaa kellon ympäri -
Vastaa lainaten