Viestiketju: Monster truck
Näytä yksittäinen viesti
  #431  
Vanha 11.09.2006, 10:56
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Periaatteessa jäähdyttimen pitäisi toimia tehokkaammin, mitä nopeampi virtaus jäähdytinnesteelä on, sillä mitä suurempi lämpötilaero syylärillä ja ilmalla on, sitä tehokkaampi lämmönsiirto. Jos joku on havainnut suuremman virtausnopeuden huonontaneen jäähdytystä, voisin kuvitella sen johtuvan siitä, että kuumempana (lähempänä moottorin lämpötilaa) virtaava neste ei vastaanota lämpöä moottorista niin tehokkaasti pienemmän lämpötilaeron takia. Tällöin moottori saattaisi ylikuumentua ja neste kiehua moottorin sisällä. Tällöin tietystikin jäähdytysteho laskee dramaattisesti ja ylikuumeneminen vain pahenee.

Tässä täytyy siis muistaa, että lämmönsiirtoa tapahtuu kahdessa paikassa (moottorista nesteeseen, nesteestä ilmaan) ja näiden lämmönsiirto-ominaisuuksien mukaan virtauksen optimoiminen tuottaa parhaan jäähdytyksen. Eikä täten nopein virtaus välttämättä ole paras.

Sekin nyt on ihan yks ja sama asia että keirtääkö moottoriin esim. 40 litraa minuutissa 4 astetta viileempää vettä vai 80 litraa minuutissa 2 astetta viileempää vettä. Lopputulos on ihan sama ! Yhtälailla se lämmön siirtymisnopeus pitää paikkanasa lohkonkin sisällä kuin jäähdyttimessäkin. Ja lohkon vesitilojen sisäpinta-ala kun kerran pysyy vakiona niin ei sitä viileämmäksi saa kuin viileämmällä sisääntulevalla kiertovedellä tai nostamalla veden virtausnopeutta. Eli isompaa jäähäriä ja vauhtia lissää ja ilmaa lissää jos meinaa kuumeta. Jos jollakulla on poikkeavia kokemuksia niin ne johtuu muista syistä, vedenkierron katkeamisesta jne. Esim. termostaatin tehtävä on nopeuttaa moottorin ja mahdollisen lämmityslaitteen kierron lämpiämistä virtausta hidastamalla. Jos sitä ei oo ollenkaan, kone käy pitkään turhan kylmänä ennenkun saavuttaa normaalin käyntilämmön, mutta ei varmasti ylikuumene jos vesi vaan kiertää normaalisti jäähdyttimessä ja ilmavirta jäähdyttää jäähdytintä! Muu on puutaheinää esson baarista... Kyllä tuo meteorin pumppu pitäis riittää ja sen letkuliitännät jo alunperin, onhan se kestänyt panssarissakin. Ja saanee sen lämmöt nousta vapaasti vaikka 90 asteeseenkin, otetaan edelleen huomioon että siinäkin on se termostaatti ja että sitä enemmän se jäähtyy mitä kuumempi se on käydessään. Vasta termostaatin auettua täysin auki kierto on maksimissaan ja ero ulkoilman lämpötilaan suurin mahdollinen eli jäähsytystehokin on sillon maksimissaan.

Note! This message was posted anonymously!
Vastaa lainaten