Kyllähän noita akseleita on kavennettu jankkiauto piireissä maailman sivu. Jos on akselin varsi tarpeeksi paksua, niin voi teettää uudet poorit katkaistuun kohtaan. Usein varsi on valitettavasti pooria ohuempaa. Kaveri teki isolohko-valtteriin itse vetarit töissä, paperitehtaan metalliverstaalla. Selailtiin luetteloa ja etsittiin kaikkein kiertoa kestävin teräslaatu. Sitten kaveri sanoi pomolle, että tilaa tuommoista tankoa. Jyrsi poorit toiseen päähän. Vanhoista vetareista laipat sorvissa irti ja ne uusiin tikkuihin krympillä ja hitsillä kiinni. Hyvät tuli, kesti 500hv spoolin kanssa katuslikselillä. Olihan ne eräänlaiset tehdastekoiset. Pyörän laakeriksi tuli normi kaksirivinen kuula, joku sopiva SKF mikä hyllystä löytyi.
Niin, ei kai sitä spoolia sais olla katuautoissa... Oli sekin paperi-tehdas-tekoinen. Näissä asioissa taitaa päteä se, että pitää tehdä omavalmiste-osista tarpeeksi lujia ja siistejä. Eli käytössä turvallisia. Täytyy olla taitoa, työkaluja ja ennen kaikkea sitä paljon puhuttua tervettä järkeä
Ps. Kyseiselle kaverille olisi ollut käyttöä tänäkin päivänä tälläisten osien kanssa. Valitettavasti kuningas alkoholi siivitti hänelle työpaikasta potkut...?
Edited by - baxxter on 05/09/2006 17:33:28
|