Aihetta on käsitelty ainakin kymmenen kertaa aiemmin... joten ei siitä paljoa enempää, mutta se vapaanavan runko ei ole alumiinia vaan valettua ruostumatonta terästä (valitettavan harvinainen materiaali, siksi kovin moni ei sitä tunnista).
Järkeväksi ja kohtuuhintaiseksi avaimeksi käy esim. Motonetistä nyttemmin löytyvä 55 mm hylsy, hintaa ei ollut paljoa yli kymmenen euroa, joten kaikki knipex-taltta-ja-vasara-kiristelyt voi jättää omaan arvoonsa (ei ole pakko jos välttämättä haluaa käyttää noita luolamiesten työkaluja, samaa luokkaa kuin moska rungon irroituksessa). Mutterin todellinen avainväli on kyllä se 54 mm mutta eiköhän tuon kokoinen mutteri kestä sen n. 80 Nm esikiristyksen ja lukkomutteri lopullisen kiristyksen johon Toyotan korjaamokirja opastaa.
Kun nyt kerran ollaan aiheessa, tuli vastikään ilmi että 4Runnerissa on karvan verran pienempi reikä kuin Cruiserin navassa, eli kaverilla lainassa oleva 54-millinen hylsyni ei koloon sopinut kuin naputtamalla, joten sillä ei saa momenttia kohdilleen. Täytyy sorvata milli pois hylsystä niin sopii sitten kaikkiin Toyotiin. Toinen minkä voi tehdä jos pääsee sorvin ääreen on ajaa hylsyn otsapinnasta pyöristykset pois, koska mutteri on sen verran matala että hylsy saattaa luiskahtaa kulmien yli jos siinä on tehtaan jäljiltä usein löytyvä pyöristely jäljellä.
|