Näytä yksittäinen viesti
Vanha 28.08.2006, 12:26
Guest

Perusasetus

Noniin, nyt on (ainakin) kolme autoa joissa on hitsatuista mutkista tehty kaari. Pitäiskö säännöt siis tehdä näitten autojen mukaan, vai olisko jotenkin mitenkään mahdollista että näihin ilmaantuis seuraavan puolentoista vuoden kuluessa taivuttamalla tehty pääkaari? Voiko kax mutkaa putkessa oikeasti olla kynnyskysymys? Jos ei just satu itsellä olemaan soppelia taivutinta käytössä, niin aika pienellä vaivalla jopa minä löytäisin hepun joka taivuttais pääkaaren vaikka mittojen mukaan.

Tuo "mulla on jo" vaikuttais olevan selkeästi suurin perustelu jos ei tykkää taivutettu-säännöstä. Mutta ainakin nämä tiedossa olevat "tapaukset" ovat varmaan sellaisia, että uusien kaarien teko on lähinnä asenteesta kiinni, korjatkaa jos olen väärässä.

Jos kaarisääntö on CUP-sääntöjen suurin ongelma (sen perusteella mitä niistä nyt on julkaistu), ja sen suuruusluokasta vois itse kullakin nyt olla jonkinlainen käsitys, niin jospa tuo cuppi olis kuitenkin kokonaisuutena enemmän hyvä kuin huono? Itse odotin isompaa murinaa kaarisäännöstä yleensä (siis siitä että isojen luokkien umpiautoissakin pitää olla vähintään pääkaari takatuin), mutta mitä ilmeisemmin oma turvallisuus on onneksi jokaiselle tärkeää.

Asiallisesti taivuttamalla tehtyjen kaarien paremmuus hitsattuihin nähden on käsittääkseni aika selvää, varsinkin jos vähänkään ajattelee asiaa myös myös kilpailujen järjestäjien kannalta. Sen lisäksi, että säännöt on selkeät kilpailijoille, pitää niiden olla helpot ja suoraviivaiset valvoa myös järjestäjille, tai sitten ollaan tilanteessa joissa sääntöjä ei valvota (eli noudateta) tai sitten kisojen järjestäminen on niin työlästä että se saattaa vaikuttaa kilpailujen määrään.

En pidä oikein todennäköisenä että jossain vähintään satojen heppujen (osallistujat + muuten vaan keskusteluun osallistuvvat) harrastuksessa voidaan sopia sellaiset säännöt kilpailuihin ettei niihin olis kenelläkään mitään poikkipuolista sanomista, joten omasta puolestani toivon että aiheesta keskusteltais hieman rakentavammin ("mix hemmetissä hitsatut mutkat ei muka käy" -> "mistä jokapaikasta löytyy soppelit taivuttimet, ja mistä saa hyvää putkea edullisesti"), hyvänä esimerkkinä koordinaattien sähköinen jako -keskustelu.

-Paavo

Note! This message was posted anonymously!
Vastaa lainaten