Lainaus:
quote:
Esim. TML 15000 hydraulivinssi tarvitsee 60 l/min 150 bar jotta vetonopeus olisi noin 3,5 m/min.
Hessu
|
Hytikkaliikkeen miehen kanssa juteltiin noista kiinteistönhuolto-pikcuppien kiilahihnakäytttöisistä pumppusysteemeistä ja hän muisteli niiden tuottavan jotakin selvästi alle 10 litraa litraa minuutissa 150bar paineella. Tiedä sitten pitääkö paikkansa, mutta pienituottoisia ne on. Auran nosto- ja kääntösylinterit on painon ja tilan säästämiseksi pieniä ja jotta liikkeistä ei tulisi turhan räväkät, pitää öljynvirtaus olla kohtuu pieni. Ei siis kannata laittaa isotuottoista pumppua aurapikkariin ja sitten kuristaa virtausta putkessa.
Hydraulivinssin(kään) kanssa ei ilmaista lounasta ole, eli jos lähtökohta on liian pienituottoinen aura-pikkarin pumppu ja vinssin (tai siihen hydr.moottorin) valitsee niin, että se on tarpeeksi nopea, ei siinä ole voimaa. Vauhtia saa pienen kierrostilavuuden moottorilla. Jos voimaa löytyy, ei taas ole kelausvauhtia.
Oikeasti hydraulivinssin saa toimimaan, kun lähtee liikkeelle oikeasta päästä, siis kunnon pumpusta ja riittävästä öljymäärästä. Yhdellä kiilahihnalla ei kunnon pumppua pyöritetä, mutta jos on PTO vapaana ja siihen saisi nopeutta korottavan vaihteen, niin sillähän pumppua pyörittäisi. Pumpun akseli olisi hyvä saada pyörimään 1000-1500 kierrosta minuutissa, ettei tarvitse laittaa mitään hervottoman isokokoista pumppua sinne pieniin tiloihin.
Nokkapumppu, eli kampiakselin päästä suoraan käytetty olisi tietysti hyvä, mutta taitaa autojen koneet pyöriä liian kovaa pumpuille. Traktoreissahan noita on, mutta ne koneet ei yleensä pyöri kuin karvan päälle 2000.
Onkohan kukaan tehnyt kampiakselin päästä ketjukäyttöä pumpulle? Sillä saisi välityksen kohdalleen ja pääsee siirtämään pumpun sivulle, jos ei kampiakselin jatkoksi mahdu. Ketju vaatii kyllä huomiota ja huoltoa, joten ei sekään ihan helppo ratkaisu ole.
Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on