Just vaihdoin rattoriin saman vaivan vuoksi uuden 135Ah akun, kun vanhasta oli kevään aikana kuollut yksi kenno - siinä oli ihan vettä vaikka kuinka yritti ladata. Oireet oli samat, eli sarjatuli solenoidista. Solenoidi kytkee, mutta kasvanut virrankulu saa jännitteen putoamaan ja solenoidi päästää. Noussut jännite saa taas solenoidin vetämään jne. Akun napajännitteestä (ja esim. mittarivalojen toiminnasta) tätä ei pystynyt toteamaan, vaan jännite putosi solenoidin pitorajan alle vasta startin ollessa kuormana.
Mittaa happomittarilla akun kennojen nesteen ominaispainot, että on happo väkevää kaikissa. Lataa jos ei ole. Jos on isoja eroja ominaispainoissa, voi joku kenno olla pohjastaan oikosulussa, eli tärinä on saanut pinnoitetta irtoamaan levyistä ja se kennon pohjalle painunut sähköä johtava sakka purkaa sen kennon ja saa siitä kennosta elektrolyytin ominaispainon melko nopeasti alas.
Voi syy olla myös huonossa kontaktissa virran kulkureitillä. Se saa samanlaisen jännitteen putoamis-ilmiön aikaan kuin liian heikko akku. Avaa & putsaa kaikki liitokset ja kiristä kiinni.
Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on
|