Näytä yksittäinen viesti
Vanha 26.08.2006, 16:37
Nalle:n Avatar
Nalle Nalle ei ole kirjautuneena
Veteraani+

Rekisteröitynyt: 16.12.03
Sijainti: Sodankylä
Perusasetus

Aseen ostoon tarvitaan lupa. Senhän toki kaikki taitavat tietää. Seuravaksi tarvitaan perustelu sille ostoluvalle. Tänä päivänä niitä ei onneksi aivan löyhin perusteluin myönnetä. Itse ostin taannoin ensimmäisen käsiaseeni, mallia Beretta 92F, 9millisenä. Tuolloin en ollut omistanut 22sta, vaan sain suoraan luvan ns järeälle. Kuuluin tuolloin ampumaseuraan ja ammuin melko paljon ja jopa säännöllisesti. Nykyään moinen taitaa kuitenkin olla melko vaikeaa. Eli lainsäätäjän ja lupia myöntävän viranomaisen silmissä on harrastus aloitettava jostain. Ja näin käytännössä esimerkiksi pistoolin kohdalla tuo tarkoittaa sitä, että ensimmäiseksi aseeksi hankitaan jokin 22nen.

MUTTA:
Vähänkin Von Lekan juttuja lukeneena suosittelen, että et edes ano ostolupaa käsiaseelle. Mieleeni muistuu hyvinkin jotain "oikeuden jakamista 357:lla" -tyylinen tekstipätkä ja tämmöisen ilmoillepäästäminen ei osoita sellaista vastuuntuntoa, joka aseen omistajalla mielestäni kuuluu olla jo vakiovarusteena. Useita aseita omistavana, yhtä tussaria työssäni kantavana, sekä ammuntaa, ja metsästystä harrastavana olen vakaasti sitä mieltä, että aseiden omistamisen oikeus kuuluu mielestäni tasapainoisille ja vastuuntuntoisille ihmisille. Lekan tekstejä joskus kauhistelleena olen sitä mieltä, että älä hae aseenostolupaa. Ammu vaikka sillä kaasupyssylläsi maalitauluja. Käsiaseet eivät kuulu sellaisille, jotka haluavat kuluttaa aikaansa takapihalla pikkulintujen lahtaamiseen.

En tunne sinua, Von Leka, mutta jo pelkkien tekstiesi lukeminen on saanut minut ajattelemaan näin. Jos tämä loukkaa ja on provosoiva ja jonkun mieltä pahoittava, saa tämän kirjoituksen poistaa aivan vapaasti. Mutta sen verran otti pannuun tuo räksien ampumisjuttu (olkoon vitsi tai mitä vaan), että päätin avautua. Ammuntaharrastus ja aseen omistaminen on tänäpäivänä senverran "arka" aihe kaikenmaailman kiihkoilijoiden mekastuksen vuoksi, että aion vastakin mellastaa asiattomien ammuskelutekstien seurauksena.

Kiitos ja Anteeksi

Kaivaa se..

www.nalle-offroad.com
Vastaa lainaten