Hieno monsterirojekti!
Kuumenemisesta: Aina sama ja aina yhtä väärä teoria nousee esiin näissä ylikuumenemis keskusteluissa, veden liian nopea kierto. Miten muka vesi voi kiertää syylärissä "liian kovaa"?? Paraneehan syylärinkin teho kun ilmaa menee läpi nopeammin kovemmassa vauhdissa, esim 20km/h vs 100km/h. Tai huono tehoton flekti vs. kunnon flekti. Ihan samalla lailla se vesikin saa mennä "kovaa" ilman että jäähdytysteho huononee. Jos vaikka miettii tota kotonakin olevaa lämmityspatteria jossa siis kiertää kuuma vesi ja patteri lämmittää kämppää. Jos veden kiertoa hidastetaan tarpeeksi, vesi kyllä ehtii jäähtyä patterissa enempi ja kämppä pysyy kylmempänä (ja lämminvesivaraaja pysyy kuumempana) Samalla vain toinen pää patterista on kuuma ja toinen pää haalea. Jos taas vettä kierrätetään enempi, patteri pysyy kauttaaltaan kuumempana ja mökki samoin. Eli lämpöä siirtyy tehokkaammin patterissa kiertävästä vedestä asunnon ilmaan.
Auton syyläri toimii samoin, yrittäessään siirtää moottorin tuottamaa lämpöä vedestä ulkoilmaan. Hitaalla kierrolla vesi ehtis kyllä jäähtyä kylmemmäksi syylärissä, mutta sitä kylmempää vettä myös virtaisi hitaammin sinne kuumaan koneeseen. Samoin lämpötilaero ulkoilman ja veden välillä pienenee ja jäähdytysteho (tai ulkoilman kuumennusteho!) pienenee. Esim. Toimiiko offiauton lämppäri paremmin kovilla pakkasilla jos vaikka 90 asteinen vesi kiertää lämppärin kennossa
A. hitaasti??
B. nopeasti??
Eli kyllähän se näin on että paras jäähdytys/lämmitys(eli lämmönsiirto)teho saadaan kun sekä vesi että ilma liikkuu kunnolla.
|