Näytä yksittäinen viesti
  #8  
Vanha 25.08.2006, 23:26
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.324
Perusasetus

Sulla oli tuuria tuon mutterin kanssa, näinkin olisi voinut käydä.

Vuosia sitten töissä yhdestä koneesta aukesi koekäytössä kiertokangen mutteri. Silloin oli vielä SisuDieselein kangissa pultti ja mutteri, nykyään pelkkä pultti. Kone oli 80hv ahtamaton nelonen, köyhä peruskone. Asentajalla oli jäänyt toinen mutteri löysälle, se löytyi ehjänä öljypohjasta. Toinen pultti ei jaksanut pitää alasilmää mukana, vaan katkesi. Tapahtui siis seuraavaa:

Kakkossylinterin kiertokangen löysällä oleva mutteri aukesi ja putosi pois. Kiinni oleva pultti katkesi. Kiertokanki jäi vasemmalle sivulle alas. Seuraavalla seitsemällä kierroksella kampiakselin kiertokangen kaula iski kangen kylkeen. (kangesta löytyi nuo seitsemän jälkeä). Kanki ei mahdu olemaan kampikammiossa, vaan rikkoo lohkoon noin kämmenen kokoisen reijän mittatikun kohdalle. Mäntä katkesi tapin kohdalta, yläosa jää sylinteriin. Kiertokanki, männäntappi, alaosa männästä, lohkon palasia ja kaikkea muuta roinaa lentää vauhdilla kohti koekäyttö kopin ikkunaa ja kohti koekäyttäjää. Ikkunassa on teräsverkko panssarilasi, mutta osa osista menee siitä läpi, mm tappi. Se putoo onneksi liike-energiansa menettäneenä pöydälle, eikä jatka pöydän ääressä istuvan työntekijän otsaan. Koko tapahtuma kestää vain sekunnin osia. Tapahtuma hetkellä koekäytössä oli meneillä ns ryntäys, 2600rpm. Mitä olisikaan tapahtunut jos mies olisi silloin säätänyt koneen samalla puolella olevaa ruiskupumppua niinkuin usein on tarpeen...?

Rytinän jälkeen koekäyttäjä sammuttaa koneen ja kerää palaset laatikkoon. Laatikko koneen mukaan ja kone korjauspaikalle. Moottorikorttiin (seuraa tehtaalla moottorin mukana) koekäyttäjä kirjoitti: "Koneessa on vikaa vikaa vikaa, enempää en osia löytänyt mitä mukana on."

Korjauspaikalla pannuun vaihdettiin lohko, kampiakseli, mäntä, kiertokanki, sylinteriputki, kansi (varmuuden vuoksi, mäntä lyönyt siihen), kaksi työntötankoa, öljyn mittatikun putki ja tikku, tasapainokoneisto (se sijaitsee juuri kakkosen alla ja se "söi" rautaa kun sitä oli liikkeellä).

Onneksi rikki meni vain yksi kpl 420DR ja panssarilasi...

Halutaan ostaa 4x4 mönkijä
Vastaa lainaten