Näytä yksittäinen viesti
  #22  
Vanha 25.08.2006, 07:17
jta jta ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.07.05
Sijainti: Kangasala, Finland
Viestit: 170
Perusasetus

Hupsansaa! Alkuperäisessä viestissä kun ei kerrottu pylpyrän paikkaa niin tulkitsin sen olevan mäyriksen nokassa kiinni.

Joo, silloin kun pylpyrä on kiinni transportterissa (ja vaijeri on kiinni mäyriksen puskurin lenkkiin pistetyssä sakkelissa) lasketaan saksalaiseen paketinkuljetusajoneuvoon kohdistuva voima voimavektoreilla.

Tai sitten trikonometrisesti. Voiman suuruus ja suunta riippuu vaijerin osien kulmista suhteessa portterin pituusakseliin. Mäyrikseen vaikuttaa vaijerin suuntainen voima F1 ja Toyotaan saman suuruinen, mutta eri suuntainen (vaijerin mutka pylpyrällä) F2.

Transportteriin vaikuttaa voima F1 * cos(kulma1) + F2 * cos(kulma2).
Kulmat 1 ja 2 ovat kulmia, joiden verran vaijerin suunta eroaa portterin keskilinjaa pitkin kulkevasta suorasta.

Jos siis vaijerit ovat hetkellisesti vaikka 90 asteen kulmassa toisiinsa nähden ja 45 asteen kulmassa portterin pituusakseliin nähden tulee voiman suuruudeksi |F1| * cos (45 astetta) + |F2| * cos (45 astetta). Karkeasti F * 0.7 + F * 0.7 eli siis F * 1.4, missä F on vinssin vetovoima. Voiman suunta on tässä tapauksessa portterin pituusakselin suuntainen.

Jos toyota ja mäyris olisivat ihan vieretysten alkaisi voima lähestyä 2 X F tilannetta ja kun portteri on liikkunut niin pitkälle että vaijeri on suorassa ei siihen kohdistu enää minkäänlaista voimaa vaijerista.

Kun vaijerien kulmat muuttuvat, muuttuu voiman suuruus ja suunta.

Anonyymi ystävämme ei antanut riittävästi tietoa, jotta tuosta sopan hämmennyksestä pääsisi puusta pitkään. Pitäisi tietää vaijerin reitti vinssiltä pylpyröiden kautta ja piste, johon sen pää on kiinnitetty.


I fell off the stairway to heaven and now I'm on a highway to hell
Vastaa lainaten