Näytä yksittäinen viesti
  #20  
Vanha 21.08.2006, 22:17
JF JF ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 14.11.03
Sijainti: Espoo
Viestit: 1.786
Perusasetus

Kappas, olisi saanut tarkemmin lueskella.

Mutta ei liioin autollakaan ajeta merkittävän paljoa ajasta lähellä huippukierroksia kun väännöt ovat dieselmoottoreilla jo tippuneet olemattomiin siinä vaiheessa, eli onko niillä niin paljoa väliä kuitenkaan? Eiköhän välitykset autoissa katsota edes suunnilleen sellaisiksi että perus maantieköröttely noin 100 km/h:n tietämillä sattuisi vakiorengastuksella mahdollisimman lähelle suurinta vääntömomenttia polttoainetalouden ja ohituskiihtyvyyden ym. takia.

Veneissä taas potkurien dynamiikan kannalta taitaa esim. aiheen moottorin kanssa olla aika hyvä tilanne ajella tuolla 3600 rpm:llä (mutua) vaikka veneen liikevastus ei koskaan täyttä tehoa edellyttäisikään.

Vaikka eihän sitä tiedä minkälaisten törppöjen varalta noita säädetään, kaipa koneen on oletettava kestävän vaikka ei moottoritielläkään käytettäisi kolmosta suurempaa vaihdetta.

Väittäisin edelleen eron olevan lähinnä jäähdytykseen liittyvä. Ahtimen mitoituksellakin saattaisi olla jotain tekemistä asian kanssa, venettä kun tosiaan käytetään pääasiassa tasakierroksilla ei ahtimen tarvitse olla niin pieni kuin autoissa kun on kaikenlaisia päästömääräyksiä ja turboviiveestä nipottavia autolehtiä ja alaväännöstä unelmoivia offareita.

Yksi ero mikä vielä juolahti mieleen on lämpörasituksen epätasaisuus ja jatkuva vaihtelu autoissa, joilla kiihdytetään ja jarrutetaan toistuvasti, venemoottorilla kun pääsääntöisesti lähdetään satamasta hiljalleen ennen kiihdytystä ulapalla, eikä merkittävästi hidastella ennen rantautumista (karkeasti ottaen). Autoja poljetaan usein kylmänäkin surutta, lähinnä johtuen tietämättömyydestä tai välinpitämättömyydestä.



Edited by - JF on 21/08/2006 23:49:44
Vastaa lainaten