Näytä yksittäinen viesti
  #40  
Vanha 21.08.2006, 19:40
JF JF ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 14.11.03
Sijainti: Espoo
Viestit: 1.786
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Venemoottorin ajoprofiili on aihan erilainen auton moottoriin verrattuna. Niissä pääsosa ajosta on 75-90 % teholla kun vastaava luku autoilla on 30-50%. Siksi niiden maksimitehoja ja kierroslukuja on usein rajoitettu.
Ainakin ne Toyotan dieselkoneet joita olen nähnyt marinoidun esim. Yamarinin (vai Yamahan) tai Nannin toimesta ovat olleet noin tuplatehoisia verrattuna maa-ajoneuvoversioon. Suurin syy tähän on tietysti ylivoimaisen jäähdytysväliaineen helppo saatavuus (järvi- tai merivesi).

Viime venemessuilla oli mm. tällainen:





Tuo on siis käsittääkseni sama 3-litrainen esikammiokone (1KZ-T tai 1KZ-TE) kuin mm. Manner-Eurooppaan myydyssä 4Runnerissa ja J7-sarjan Cruisereissa, joissa on siis 125-145 hepoa ja 287-343 Nm sukupolvesta riippuen.

Tuo 355 kg sisältää tietysti merivaihteen, mutta itse moottori on kuitenkin 300 kg:n tietämillä, eli ei sinänsä mikään keijukainen.

Vastaa lainaten