Näytä yksittäinen viesti
Vanha 19.08.2006, 07:00
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari

Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Perusasetus

Jatketaampa vaikka tähän kun on aiheesta muutenkin linkit yhdessä paikkaa, ja OK otsikko.

Eli suojakumin vaihdosta, mun mielestä oli hemmetin paljon helpompaa irroittaa se olkatappi-haarukkakin, uuden murroksen suojakumin voi sitten asentaa paikoilleen helposti vaikka erikoistyökaluilla (tässä 110mm viemäriputken pätkä):

Samalla tuli tarkistettua (on välystä) ja säädettyä (yksi shimmirikka pois niin hyvä tuli) olkatappi, etupään kolivat vähenee kummasti möykkytiellä "kaahaillessa". Suosittelen, shimmaus onnistuu varmaan paikoillaankin, napa ylös, vanne pois, alhaalta ne 4kpl 11mm pulttia pois, kuppi veke, ja se 24mm kannalla oleva mutteri auki (on muuten lujassa), ½-pallo-kuppi pois ja sen takaa löytyy heti ne shimmirikat, voi vaatia hieman paineilmaa tai kolistelua tai muuta "houkuttelua" että saa ne rikat pois. Soppeli koko shimmirikalle tais olla 16/22mm (sisä/ulkohalkaisija). orkkikset oli mulla molemmin puolin vajaa millin paksuisia, 3 rikkaa oli molemmin puolin alunperin, ja kummaltakin puolelta piti ottaa vajaa milli pois, nyt on vaan 2 soppelin paksua rikkaa per puoli.

Volvon olkatapin rakenne ei ole paras mahdollinen, siinä ei ole oikeita laakereita vaan ainoastaan sellaiset puolipallon muotoiset kupit, ja varsinkin alempaan niistä pääsee vesi todella helposti, mulla oli molemmissa ihan oikeaa hiekkaakin aika paljon, tiedä sitten onko se kulkautunut sinne ruåtsalaisten vai mun käytön aikana. Laitoin 4 tai 5mm paksun 32mm o-renkaan haarukan ja pyörän navan väliin, ei mee ainakaan niin helposti vesi (ja se nmukana kiinteämpi aines) sisään.

Ylemässä kupissa on tiiviste, joka pitää veden ja moskan (ianakin paremmin) poissa. Alemman kupin voinee korvata oikealla (oikeanmerkkisellä) olkatappilaakerilla kohtuu helposti, mutta mä taidan katsella hiten noi alkaa pysymään säädöissään eli välyksettöminä.

Ennen navan ulosvetämistä laitoin etulukon päälle, ettei lukkoholkki tipahda akseliputkeen. En viitsinyt jättää lukkoa päälle pidemmäksi aikaa (alipainetta tulee lisää vaan kun kone käy, ja magneettiventtiilin kela vois lämmetä turhaan), niin sille Miikan Karpiolalta hommaamalle varaosavetarille tuli heti käyttöä, tökkäsin sen paikoilleen ja otin etulukon pois päältä. Vastaavasti napaa paikoilleen laittaessa, ekax lukko päälle, irtonainen vetotikku pois, napa paikoilleen ja vetari lukkoholkin läpi perän sisään, ja sitten lukko pois päältä.

Muutama muukin kuva: http://stiletti.wipsl.com/gallery/album279/ esim.

Tuo hallitunkkikevennys ja varmistusliina ylös ja sisäänpäin on kyllä ihan ehdoton asennusapu, navan irroitus ja asennus onnistuu aika helposti itsekin.

Murroksen suojakumista löytyy kuvia myös http://kooee.kuvat.fi/kuvat/Autot/

-Paavo

"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't."

Edited by - Paavo on 19/08/2006 08:13:38
Vastaa lainaten