Moi,
> Miksi vain wgs84 muodossa?
Miksi sillä on väliä? Tai tietty voi olla että oon vaan tottunut liian hyvälle, kun ozissa koordinaatit voi hakata sisään ihan missä muodossa vaan, ja niitä voi sitten käyttää missä muodossa tahansa.
Esim. Warnissa ja talviexyssä rastit uli wgs:änä (toisessa DDD MM.mmm ja toisessa DDD MM SS), ja siinä muodossa ne syötettiin koneelle. Ajellessa oli kuitenkin koko ajan KKJ:t käytössä, kun ne on ainakin mulle helpompia, lineaarinen suorakulmainen koordinaatisto, jossa neljä ekaa numeroa rajaa neliökilsan ruudun, ja viimeiset kolme numeroa sitten sijainnin sen sisällä, esim. xxxx500 ja yyyy500 on kilsan kanttiinsa olevan alueen kskipiste.
Kaikki lat/lon kooddinaatit on siitä hankalia (mun mielipide, joku varmaan osaa nämä unissaankin) että aste (tai minuutti tai sekunti) on eri mittainen pohjois-etelä ja itä-länsi suuntaan, ja tuo jälkimmäinen vielä muuttuu sen mukaan kuinka kaukana päiväntasajalta ollaan eli kuinka pohjoisessa sijainti siis on. Eli etäisyyksien päässä lasku on sen verran hankalaa, ettei se ajellessa helposti onnistu.
-Paavo
Note! This message was posted anonymously!
|