Näytä yksittäinen viesti
  #16  
Vanha 13.08.2006, 21:21
TimoV:n Avatar
TimoV TimoV ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 09.02.05
Sijainti: Joensuu, Finland.
Viestit: 1.273
Perusasetus

Lisätään vielä kun äsken unohtui:

Mainitsit että sulla on yleismittari.
Lämpöanturin kunnosta pääset selvyyteen helposti parilla mittauksella.

Käännä mittaasteikko 20 KOhmiin - taitaa riippua mittarista.
Mittaa vastusarvo kun kone on kylmä, siltä väliltä ja kuuma.

Arvo on kätevintä mitata ECUn liittimeltä johtosarjassa.

Ota liitin käteesi pystyyn siten, että enemmän nastoja sisältävä puoli on oikealla. Laske oikeanpuolen rivin nastat ylhäältä alas. Lämpöanturin signaalinasta on nro. 13. Tökkää se punainen sondi siihen. Nasta nro 5 (myös oikeassa rivissä) on lämpöanturin maapiuha - musta sondi siihen.

Kylmänä vastusarvo näin parinkymmenen asteen lämpötilassa on todennäköisesti 2-3 KOhmia (2-3000 ohmia), pakkasella jopa 10 KOhm.
kun kone on lämmin (+80 C) pitäisi sen arvon olla jotain 0.27-0.39 KOhmia (n. 300 ohmia)

Älä pidä niitä sondeja kovin kauaa nastoissa, sillä manuaalin mukaan se voi vahingoittaa sitä.

Jos vastusarvo ei laske lämpimänä alas vaan pysyy tuolla korkeissa lukemissa, on anturi sökö!

-TimoV

"The original anti-theft devices -- Lucas Electric products." RR 3.5EFI Vogue, 1986

Vastaa lainaten