Näytä yksittäinen viesti
Vanha 10.08.2006, 21:10
Mylppy Mylppy ei ole kirjautuneena
Veteraani+

Rekisteröitynyt: 14.09.04
Sijainti: Häme
Perusasetus

Tuosta cheaprokee:n listasta tuli mieleen, että itselläni ilkein mitä on alle jäännyt on ollut 12-vuotias mopopoika monkeylla talviliukkailla, muistaakseni itsenäisyyspäivä 2000. Oli mopopoika käymässä papan luonna maalla ja siellä se ihana mopo oli. Tottakai pikkuinen ajelee minkä kerkiää ja vähät välittää että vieressä menee yleinen tie. Siitä se sitten päätti koukata tielle vaan silleen nopeesti, ainut vaan että ei katsonut mihinkään muualle kuin eteensä. Olin Tarolla liikkeellä, jossa ei ollut nastarenkaita. Eikä kyseinen härpäke mihinkään pysähdy jäisellä/lumisellä tiellä, kun huomasin että nyt tulee alle vasemmalta mopo.

Vauhtia normaali 70-80. Tottakai siinä jarrupoljinta lattiasta läpi survoo, mutta eipä siinä pahemmin muutosta nopeudessa tapahdu. Sen verran kuitenkin oli reakointi aikaa, että valitsen metsästä sen lahoimman näköisen puun ja rupean autoa tarkoituksellisesti ojaan kääntämään. En tietenkään ehtinyt tarpeeksi ajoissa kääntämään ojaan. Mitä itse kolarista muistaa on välähdys kun poika osuu aivan vasempaan etukulmaan, ja kypärä heilahtaa konepeiton yläpuolella. Törmäysnopeus todennäköisesti oli luokkaa 50 km/h.

Seuraavaksi muistan auton olevan ojassa ihan pyörillään, itselläni ei mitään muuta hätää, kuin mitä sille mopoilijalle kävi. Siinä melkoisen nopeasti autosta ulos vääntäytyi ja katsomaan mitä on tapahtunut. Mopoilijaa ei ensivilkaisulla missään ympäristössä näy, auton eteen mennessäni huomaan pojan olevan auton etupyörien välissä, ilman kypärää, mutta onneksi hengissä.

Poika oli tullut ilmeisesti auton alla reilu kymmenen metriä, minkä kesti auton pysähtyminen ojassa. Monkey oli tarttunut etukallistuksenvakaimeen kiinni ja siinä etupyörien ja etukallistuksenvakaimen välissä oli kaveri sitten. Mitään suurtapaniikkia ei tuntunut olevan, poika oli tajuissaa, pystyi vastaamaan kysymyksiin, mutta sanoi sattuvan paljon. Seuraavaksi soitto hätäkeskukseen, että lähettäkää ambulanssi ja poliisi. Pojalla ei vaikuttanut olevan mitään suurta hätää kuitenkaan ja pyysi etsimään vanhempansa. Pojan isäpuoli löytyi hetkenpäästä läheltä ja hän kyllä teki 50m maailmanennätyksen kuullessaan pojan jäänneen auton alle...

Aikaa oli tähän mennessä kulunut ehkä noin 10 minuuttia. Poika sitten rupesi itse vääntäytymään pois autonalta ja oli ulkoisesti täysin vahingoittumaton. Sairaalaanhan hänet tietenkin vietiin, mutta loppupelistä poika selvisi pelkillä mustelmilla ja moponajokielolla. Poliisi katseli jäljistä, että olin toiminut niinkuin kerroin. Perinteiset paikankuvaukset ja asia sovittiin pojan vanhempien kanssa samantein, eikä mitään rangaistuksia poliisin toimesta määrätty kenellekään.

Vastaa lainaten