Näytä yksittäinen viesti
  #12  
Vanha 09.08.2006, 14:09
Mylppy Mylppy ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.09.04
Sijainti: Häme
Viestit: 1.369
Perusasetus

Tämä on taas vääräpaikka avata suutaan, mutta... Onko tässä nyt tapahtumassa palvelus vai karhunpalvelus lajia kohtaan?

1. Johtuuko kilpailijoiden vähyys todellakin säännöistä?

2. Paraneeko säänöt, mikäli niitä löysennetään/muutetaan?

3. Onko AKK itse beelzebub?

Pakko nyt on jonkinlaiset säännöt olla lajissa kuin lajissa. Mitä on tullut lueskeltua noita sääntöjä, eivät ne nyt normaalilla älyllä ja viitseliäisyydellä varustetulle ihmiselle mikään mahdottomuus ole ymmärtää. Tulkintakysymyksiä on nyt säännöissä, kuin säännöissä. Ja voisin kuvitella, että sääntöjen tulkintaan nyt löytyy varmastikin apua lajin patriarkoista ja heidän seuraajistaan. Koskaanhan säännöt eivät ole hyvät, jollei niitä itse ole tehnyt.

Ja hei, ralli on AKK:n alaisuudessa, ja sielläkin porukka saa tehtyä kilpailuvälineensä. Pari rallia harrastavaa ihmistä tunnen, jotka eivät todellakaan ole mitään järjenjättiläisiä. ("jos bensa on 4%, niin paljonko mun pitää kaataa lisää bensaa jotta se olisi 2%:sta?" -Erään pähkäilyä kun vanhaa moottorikelkkaansa tankkasi) Kuitenkin hekin saavat jopa tehtyä auton ja vielä sopimaan sääntöihin, kun tarpeeksi kauan väkertäävät. Vaikka säännöt nyt ovat vielä huomattavasti monimutkaisemmat kuin off roadin.

Kivinen tuolla aikaisemmin heitti kommentin kaari yms. vaatimuksista "En usko, että nuo vaatimukset nyt oikeasti on rahallinen este, enemmänkin "emmää sellasia jaksa" -tyyppinen este." voisin melkoisen pitkälti tähän yhtyä.

Mitä muuttuu jos trial kilpailuja jatketaan AKK:n ulkopuolisina kilpailuina? Keksitäänkö joku hieno uusi cup? Pidetäänkö rakentelusäännöt kuinkapitkälti samoina? Kuka ottaa vastuun mahdollisen sarjan pyörittämisestä? Riittääkö järjestäjiä muutosten jälkeen kilpailuihin, eikös AKK:lla ole jotain sanottavaa siihen jos jäsenkerho rupeaisi villiä trialkisaa järjestämään?

Jos uutta organisaatiota ja säännöstöä ruvetaan rakentelemaan, niin hyvin helposti käy ojasta allikkoon efekti. Vanhat autot eivät sovi sääntöihin, tai niiden kilpailukyky uusilla säännöillä rakennettuja vastaan on heikompi. Ja taas, kilpailijakato. Eikös jotain tämänsuuntaista käynyt tuossa muutamavuosi takaperin. Ymmärtääkseni siitäkin on itketty pitkänaikaa kun säännöt muuttuu niin usein.

Harraste-standard ryhmähän nyt on kuolemaan luotu idea kilpailunkannalta. Kyllähän sellainen hupiluokkana toimii, mutta koskaan ei sellaista puhdasta kilpailusarjaa voi olla. Eli yhä edelleen tarvitaan varsinaiset kilpailuluokat, joiden säännöt pitävät huolen siitä, että niissä ajavat autot ovat tasavertaisia. Ja katsojan kannalta harraste-standard on nyt täysin turha luokka, ei ole mitään mielenkiintoa tuijottaa kun lähes promodi tai proto -tasoiset autot pyörittelevät Suzuki tasoisia pätkiä.

Uskon ja toivon että tämä "mielenilmaus" on mietitty loppuunasti ja ettei se aiheuta mitään lopullista välirikkoa AKK:hon, vaan pakottaisi sen reagoimaan.

Kilpailijamääristä sen verran, että Talma on nyt ehdottomasti huonoin kilpailu mihin verrata. Talmalla on kaksi erittäin hyvää valttia puolellaan. Se on kauden ensimmäinen kilpailu, intoa ihmisillä riittää ihan eritavalla siihen osallistua. Toinen ei suinkaan vähäpätöisin syy 1 240 000 ihmistä pääkaupunkiseudulla. Vastaavasti esimerkiksi turunseutukunnassa, johon Raisio myös kuuluu asuu noin 298 000 asukasta. Tampereen seutukunnassa noin 320 000 asukasta. Siinä Suomen kolme suurinta seutukuntaa.

Vastaa lainaten