Juu, sain Tojotalta kaverin kiinni joka selvitti asiaa näin:
HJ61:sen valmistus päättyi -89, ja tota konetta ei sen jälkeen ole missään mallissa käytetty.
No sitten päästötodistuksesta:
Todistus on autokohtainen, ei moottori.
Siihen vaikuttaa itse moottori, vaihteisto, perävälitys, renkaat, ja itse auton kori. jne...
Ja sen takia jos laittaa koneen johonkin muuhun autoon, pitäisi se testata yksilönä erikseen.
On menevinään vaikeaksi/kalliiksi. Ja jos tojolta ottaisi sen "virallisen" lapun, niin sillä voi pyyhkiä persiitä.
Siinnä ei edes näy se tarpeellinen päästöarvo, koska laki ei silloin vielä vaatinut moista.
Sitten "tiesi" sanoa että VTT:n tutkimukset maksaa noin 2200€, jokin yksityinen tekee vähän halvemmalla kai, mutta on silti yli 2000€.
Saisi sen virallisen todistuksen jossa kyseinen moottorinvaihto yksilö testataan, ja tuleeko hylsy vai hyväksytty?? Kuka tietää.
Minä en ole tuosta maagisesta rajasta varma, mutta minulla on jostain sellainen mielikuva/käsitys että juuri -91 vuonna olisi tullut. Tai ainakin tiukentu. Voihan olla että jo -87 vaadittiin jotain, mutta oli höllempi. Mutta tuo HJ kone menee ainakin tohon -89 asti vaadittuihin.
Mutta ei hätiä. Kyllä keinot keksitään.
http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=87436
___________________
Edit:
Niin ja sit se tojon mies meinas vielä, että kun kyseessä on Ameriikkalainen auto, niin päästö vaatimukset ovat eri kuin Japaninkinnereissä.
Onko ne tiukemmat vai löyhemmät??????
Eikö suomessa kaikille autoille ole samoihin vuosiin samat rajat??
Edited by - Jeep-Ukko on 01/08/2006 21:13:38