Kannattaa pysyä valmistajan suosituksissa noiden GL-luokkien kanssa ja viskositeettien myös. Aika yleisesti näyttää olevan laatikossa GL4, jakovaihteistossa GL4/GL5 ja perissä ja portaaleissa GL5. Jos on kitka"lukko" perässä, niin GL5 LS-lisäainein (LimitedSlip). Mutta sillä lailla laittaa, kuinka valmistaja on ne määritellyt.
Jos laatikon öljystä ei ole sanottu, että GL5 saa laittaa, niin se kannattaa lukea "ei saa laittaa". Tässä isompi luku ei ole parempi. Synkkarenkaat ei kaikissa vehkeissä tykkää tai toimi oikein, jos on GL5-öljyä, vaikka pitäisi olla GL4. Jos suosituksissa lukee GL4/GL5, niin sitten laittaa kumpaa lystää ja kummalla toimii paremmin.
"Hypoidiöljy" on sitä perus GL5-luokan öljyä ja käy sinne hypoidiperään (siis pinion-akseli ei ole lautaspyörän akselin tasalla, vaatii kestääkseen enemmän paineenkestolisäaineita):
Just vaihtelin omaani noita voimansiirtoöljyjä. Laatikkoon synt 75W-90 GL4, jakikseen sama paksuus GL5, takaperään sama paksuus GL5+LS ja etuperään GL5. Valmistaja on määritellyt talvikäyttöön SAE 80W, kesäksi SAE 90 tai ympäri vuoden 80W-90 tai 75W-90. Käytönnössä taitaa 75W-90 tarkoittaa aina synteettistä tavaraa. Mineraalina olisi 80W-90, mutta sitten on paikat tahmeana pakkasella. Miksei siis synteettistä, joka käy koko vuoden.
Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on