Lainaus:
quote:
Kertokaa nyt joku vihdoin miks ne navat pitää kääntää? Yhtä jyrkäksihän se kardaanin kulma menee tarpeeksi kippuroilla jousilla ilman SOAakin...
|
Kartaanikulma muuttuu teki sen korotuksen sitten kippuroilla jousilla tai SOA:lla ja napojahan ei käännetä jos akseli pysyy samassa linjassa kuin lähtötilanteessa.
SOAa tehdessä kun joutuu lehtijousten kiinnikkeet tekeen jokatapauksessa uusiksi niin yleensä akselia pyöräytetään joitain asteita jotta pinjoni osottais enempi jakolaatikkoa kohden ja näinollen kartaanikulma muuttuis loivemmaksi. Tämä akselin pyöräyttäminen taas luonnollisesti vaikuttaa ohjauksen geometriaan koska ne navatkin kääntyy eri asentoon mitä vakiona, sen takia tehdään cut&turn eli tuo napojen kääntö jotta ohjaus saadaan takaisin alkuperäiseen olomuotoonsa.
Kippuroilla lehdillä korottaessa napojen asento eli ohjauskulmat ei muutu tai muutos on hyvin pientä ellei sitten haeta loivempaa kartaanikulmaa laittamalla akselin ja lehtien väliin kiilapaloja jotka kääntää akselia.
____________________________
VAZ 2121 Niva
SORONÓ Off-Road Team #1
Mansen Maasturi Club
toveriniva(at)kotikone.fi