Näytä yksittäinen viesti
Vanha 25.07.2006, 14:01
c.rok c.rok ei ole kirjautuneena
Aloittelija

Rekisteröitynyt: 11.12.03
Sijainti: R.. Suomi
Perusasetus

Itellä käytössä ja autotallin nurkassa romuläjässä halpisrälläköitä, porakoneita, poravasara ja mm. vanha (-70 luvulta) anttilan hylsysarja jossa 12-kulmaset hylsyt, sarjassa on kaikki koot välillä 10-21 mm + muutama isompi hajakoko. 12-kantasia pultteja on ainakin joissain vanhemmissa japanilaisissa työkonemoottoreissa. Uusissa hylsysarjoissa puuttuu usein monta kokoa välistä, mm ruotsalaisten 18 mm puuttuu usein.
Vanhin on B&D:n porakone 80-luvulta. Toimii edelleen, istukka vaan on kulunut ja niin jumissa etten saa särkemättä irti. Kone on painava mutta raskas.
Kiinalaisen kulmahiomakoneen jouduin joskus viemään takuuvaihtoon kun laikanlukitustappi lohkesi. Vein sen osina muovipussissa, olin kotona purkanut sen ja ajattelin näyttää reilun kaupan hengessä liikkeessä mistä oli rikki. No myyjä vilkaistuaan pussiin antoi takuuseen uuden mutta pyysi kärsivällisen näköisenä kokoamaan sen vanhan edes suurinpiirtein kasaan. Kokosin autossa liikkeen edessä, otin uudesta sen oikeankokoisen laikansuojuksen. Näytti somalta se käytössä kuppaseksi kulunut hatarasti koossa pysyvä kaikennähnyt rälläkkä jossa pisteenä iin päällä uutuuttaan hohteleva teränsuoja. Itse avartamani vanhan suojan asensin takuuseen saamaani ja kone on edelleen täydessä iskussa. Alkaa haista pahalle kovassa käytössä jolloin sitä on pakko lepuuttaa vähän aikaa.
Pieni paineilmapulttikonekin on, se on kätevä jos sopii kohteeseen, sillä säästää joskus melekoselta voimistelulta jos on pitkä ruosteinen kierre avattavana. Voimaton on mutta kun säätää tecakelmitin kompuran 10 bariin niin juuri saattaa pyöränpulttikin aueta. Eikä ole vielä poikinut, vaikka valmistaja suosittaa vaan 6 baria käyttöpaineeksi. Nyt oon ettiny vähän isompaa sellasta pulttikonetta, tuntuu vaan ettei niitä tällä hetkellä ole myynnissä. Kolmevarttisella vääntiöllä niitä viime vuonna sai viidenkympin hintaluokkaan.

Vastaa lainaten