5% etanolia pitäis vielä mennä missä vaan autossa, varmaankin 10% on katsottu swiftille sopivaksi ja varmasti moni muukin vakioauto toimii tällä. Tuossa hegulin höpöhöpössä on sen verran totuutta mukana, että etanoli kyllä tulee vääränlaisista tiivisteistä läpi.
E85 käyttö ei onnistu moottorissa, jota ei olla muutettu tähän tarkoitukseen. Etanoli sisältää itsessään jo happea, jolloin ruiskutusmäärien ollessa samat kuin bensalla, auto saattaa alkaa käymään laihalla ja luonnollisesti hajoaa. Etanoli ei taas sisällä energiaa yhtä paljon kuin bensiini, joten moottorin teho laskee 30-40%. Kuitenkin E85 käytöllä voidaan saada moottorista enemmän tehoa kuin bensiinillä, jos polttoaineen syöttö ja ahtopaine/puristukset saadaan tehtyä etanolille sopivaksi. Etanoli on huonommin höyrystyvää kuin bensa, joten kylmäkäynnistys kärsii. Talvella voi sitten tankkailla enemmän bensaa, jolloin kylmäkäynnistys helpottuu, ellei ole vaikka rinnakkaista järjestelmää bensalle tai kahta tankkia joiden välillä valita.
E85:sta kuluisi siis enemmän, eli kulutus l/100km nousee, mutta kulut eur/100km pysyvät samana tai laskevat etanolin ollessa verovapaata.
Moottorin muuttamisesta E85 käyttöiseksi en löytänyt sen tarkempaa juttua, uusissa moottoreissa mainitaan olevan eri materiaalit venttiileissä ja seetirenkaissa. Korkeapuristeisuus ja ahdin antavat mahdollisuuden ottaa etanolista tehot irti. Ruiskutusjärjestelmän muuttamisesta mainitaan, että paineet pitää saada ylös ja suuremmat suuttimet jottei mene laihalla ja lambda tätä valvomaan. Nakutuksentunnistin olis varmaan hyväksi, jos puhtaan E85 sijasta joutuu käyttämään enemmän bensaa.
-74 Range, 215cid V8
#4x4@ircnet
Edited by - baxxter on 20/07/2006 11:11:02
|