Näytä yksittäinen viesti
  #54  
Vanha 14.07.2006, 23:10
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

Onkos muilla ollu sellasta ongelmaa että jakiksen kannen päältä tulee öljyä ulos aika paljon? Kansi itsessään ei vaikuttaisi vuotavan joten jäljelle jää huohotin ja vivuston akseli. Vivuston akselissa on stefa ja muutenkaan se ei mielestäni pysty vuotamaan niin paljoa. Jäljelle jää siis vain huohotin. Huohotinhan on sellanen holkki joka on kierteellä kiinni jakisen kannessa ja jossa on pohjassa neljä pientä reikää ja päällä nippa jonka pitäisi päästää paine ulos mutta ei mitään sisään. Huohotin on kannen yläpässä keskellä ja varmaan aika lailla suoraan yhdistelmärattaan päällä. Lisäksi jakiksen kannessa on sellanen putki sisällä vielä joka vie huohotuksen "imua" alemmas. Uudessa yhdistelmärattaassahan on hampaat akselin koko matkaalla kun alkuperäisessähän on keskellä tyhja suora osa. Voisikohan tuo ylimääräinen hammastus nopeissa vauhdeissa vihmoa öljyä sellaisella vauhdilla huohotinta kohti että se alkaisi vuotamaan ulospäin? Holkki on tosiaan ihan tyhjä ja pohjassa vain neljä reikää. No itse purin kannen nyt auki ja rälläköin vakio huohottimen nipan pois ja tilalle reikää, kierrettä ja pneumatiikkaletkulle liitin jolla huohotus vedetään ylemmäs josta sitä on helpompi tarkkailla. Samalla vetäsin huohottimen holkkiosan sisään teräsvillaa jonka pitäsi hieman jarruttaa nesteiden virtausta.

Tässä ne huohottimen 4 reikää


ja tässä huohottimen "imu"putki. Mikähän virka tälläkin kun on siis pidempi kuin huohottimen holkki? Pitäsköhän rällätä ylimääräset pois?


Uus nippeli johon saa letkun kii


Tästä vivuston akselista ei kyllä paljoo voi vuotaa?


Vuodon huomaa hyvin kun on pohjapanssari joka kerää öljyt ja parkissa sitten valuttaa kaiken pois. Lätäkkö on ihan huomattava joka auton alle jää. Toinen paikka josta vähän tihruttaa on mittarin vaijeri jolle sillekkin täytyy jotain keksiä jotta tiputus lakkaa.

Otin muuten nyt toista kertaa öljyt ulos ja oli jo aika puhtaan näköstä. Ajettu on varmaan se 500km vähintään. Kerran jo vaihdoin öljyt ihan alkuvaiheessa kun tarkistin muita juttuja.

"Vuotava huohotin" teoriaani tukee myös osaltaan se että kun siirsin hj-61 taka-akselin huohotinta jonkin sentin lähemmäs murikkaa niin 4.88 välitys, perän lievä ylitäyttö ja kuuma keli on ilmeisesti aiheuttanut sen että myös akselin huohotinletkusta on tullut ulos huomattavasti öljyä koska koko taka osa autosta on öljytty. Tuntuu kyllä olevan peräöljy aika notkeaa sillä myös etuakselin navat ja vinssikin uusilla stefoilla vuotaa kuin seula???

Vastaa lainaten