Näytä yksittäinen viesti
  #11  
Vanha 14.07.2006, 09:32
NKH:n Avatar
NKH NKH ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.12.04
Sijainti: Pälkäne, Finland.
Viestit: 1.685
Perusasetus

Hyvä se on kun sen maalaa...

XJ-mallin Cheroo on tehty vuosina 84-01

Noita XJ Cheroja niinkuin myös ZJ Grand Cheroja on tuotu tuolta Saksanmaalta todella paljon ja se on vaikuttanut veroihin todella huomattavasti. Jos ite kävis hakeen jonkun vähän vanhemman mallin Saksasta niin melkein saat sen jo siihen 3000€.
Esim. viime keväänä tuli kaverille XJ -93, paljon seisotettu ja vähän ajettu, hinta Saksassa 2800€ ja veroa siihen mätkähti 1800€ + kuljetus, ym. rekisteröintikulut.

Toi HighOutput kone tuli vasta -92??(jos en ihan väärin muista), siinä ei o isoa eroo tavalliseen, numeroitten perusteella.

Edessä on Dana30 ja takana Dana35 -akselit, etuvetarin ristikot kannattaa tarkistaa ja muutenkin kuulostella/silmäillä niitä ja vaihtaa heti kun rupee tuntuun siltä, on paljon halvempi vaihtaa se ~30€ ristikko kuin että se rikkoutuessaan tekee myös sisemmän ja ulomman vetarin päädyt käyttökelvottomaks.
Takavetarit on mitä ilmeisemmin perässä kiinni c-klipseillä joten vetarin katketessa rengas lähtee omille teilleen.

XJ:hin ei sitten saa leimattua yli 30" rengasta, eikä sinne alle isompaa mahdukaan ilman muutoksia.

Automaatteja noihin on kolmee mallia AW4, 30RH ja 32RH, 6-pyttysen koneen perässä on ilmeisesti aina toi AW4, siis sillon kun siellä on automaatti. AW4 on 4-vaihteinen.

Jakolaatikoita XJ:hin on kahta mallia, command-trac (NV-231/NP-231) ja selec-trac (NP-242), näkyvät erot on lähinnä siinä että NP-231 laatikossa on vaan 2H-4H-N-4L, kun taas NP-242 lootassa on 2WD-4Hfull-4Hpart-N-4L.

Ostettaessa kannattaa tarkastaa helmojen takaosat ja ovien alareunat, etuvetarin ristikot, sähköheebeleiden toiminta ja tietysti kannattaa kattella koneen maholliset öljyvuodot, siellä konehuoneessa on nimittäin aika täyttä joten jos on vara valita niin kannattaa ostaa sellanen missä ei tarvi heti ruveta koneeseen jotain stefoja ja tiivisteitä vaihtaan. Näiden lisäks tietysti ihan normaalit tarkastukset mitä kaikkiin muihinkin autoihin.

XJ painaa 1500 kilon luokkaa ja kulutukset tuntuu heittelevän auton ja kuskin mukaan aina 11-25l/100km.

Vanhemmissa malleissa tietysti hyvänä puolena vois mainita sen ettei o vielä ABS-jarruja, vähemmän palikoita konehuoneessa, vähemmän takkuilevia osia ja jos rupee offiin sitä rakentaan niin ne ABS:n osat esim. anturinpiuhat on vaan tiellä.

Jos kone toimii niin kyllä se vehje kiihtyy melkosen hyvin ja huippunopeuttakin kertyy niin paljon että ylinopeussakot saa jokaisella suomen tiellä jos haluaa.


____________________________
VAZ 2121 Niva
SORONÓ Off-Road Team #1
Mansen Maasturi Club
toveriniva(at)kotikone.fi
Vastaa lainaten