Näytä yksittäinen viesti
  #10  
Vanha 05.07.2006, 21:55
-MAKE-:n Avatar
-MAKE- -MAKE- ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 11.02.05
Sijainti: Kangasala, Finland.
Viestit: 3.789
Perusasetus

Lainaus:
quote: Arttu lupaili yrittää suomentaa ainakin virhe taulukon, heti kun työ kiireeltään kerkiää...
En oo Arttu mutta joutessani suomentelin.
Nämä eivät ole kilpailun viralliset säännöt vaan ihan oma käännökseni
Tätä saa käyttää vapaasti sääntöjen käännössä mutta oikeellisuudesta en ota vastuuta.


4.6 Ajosäännöt

4.6.1 Auto tulee ajaa jaksoille etuperin. Kaikki portit ja sektorit tulee ajaa alusta loppuun etuperin. Jokaisen portin (järjestelmässä1) läpi saa ajaa vain yhden kerran.

4.6.2 Jos eri ryhmille on ryhmäkohtaisia portteja/sektoreita niin toisen ryhmän porttiin/sektoreita ei saa käyttää. Poikkeus, Suomen kilpailu2006: muun ryhmän portteja voi käyttää mutta niistä tulee virhepisteitä taulukon mukaan.
Jos auto kulkee toisen ryhmän portin/sektorin läpi edes osittain tai koskettaa toisen ryhmän porttiin/sektoriin tuomitaan jakso keskeytetyksi.

4.6.3 Kuljettajakokouksessa voidaan antaa lisämääräyksiä.

4.6.4 Osallistujien on noudatettava kaikkia jaksotuomareiden ja kilpailun johtajan määräyksiä.

4.6.5 Jaksoilla saa olla vain yksi apukuljettaja. Apukuljettaja saa käyttää auton laitteita paitsi ohjata.

4.6.6 Porttien/sektoreiden välillä yritysten määrää ei ole rajattu. Vain aika on rajallinen. Jos jakson maksimiaika ylittyy katsotaan jakso keskeytetyksi. Järjestelmässä1 pisteet annetaan sen paikan mukaan missä auto oli ajan loppuessa. Järjestelmässä2 paras tulos jää voimaan.

4.6.7 Jakson lähdön ja maalin tulee olla hyvin merkitty.
Jakso alkaa kun kuljettaja ja apukuljettaja ovat valmiita lähtöön. Aika alkaa kun auto ylittää lähtölinjan ”A”.
Jakso päättyy kun auto ohittaa maalilinjan ”E”. Sama pätee jakson porttien ja sektoreiden suorittamiseen.

4.6.8 Järjestäjä määrää jakson maksimiajan 3, 4 tai 5 minuuttia.

4.6.9 Portin ohi ajaminen on sallittu.
Porttien läpi on ajettava numerojärjestyksessä. Jos osallistuja koskettaa porttia ajamatta sen läpi, portti katsotaan ajamattomaksi ja jakso päättyy tähän. Portin koskettamista on porttia päin ajo tai porttimerkkiin kosketus.

4.6.10 Portti katsotaan suoritetuksi kun auto on ohittanut porttimerkkien välisen linjan.

4.7 Pisteytys

4.7.1 Virhepisteet päättää jaksotuomari.

4.7.2 Eroavuudet pisteytyksissä tulee selvittää paikalla.

4.7.3 Epäselvissä tapauksissa jaksotuomari voi konsultoida kilpailun johtajaa.

4.7.4 Jaksotuomarien päätöksistä ei voi valittaa.

4.8 Virheiden selitykset ja arvot

Suuremman virheen välittömästi seuratessa pienempää virhettä, vain suurempi virhe lasketaan virhepisteisiin. (Esim. reittimerkin kosketus-reittimerkin yliajo) Sääntö voimassa vain kun ei tapahdu suunnanmuutosta (eteen-taakse)

4.8.1.1 Peruuttaminen=6/5/4/3/2/1 virhepistettä luokissa O, S ja M
Peruuttamista on auton ajaminen, sen pyöriminen tai liukuminen taaksepäin.
Jos peruuttaessa pysähtyy ja jatkaa peruutusta, on se yksi peruutus. Lisävirhepisteitä saa jos peruutusten välillä auto liikkuu eteenpäin.


4.8.1.2 Peruuttaminen=3 virhepistettä luokissa PM ja P
Jokainen peruutus tuo 3 virhepistettä.
Peruuttamista on auton ajaminen, sen pyöriminen tai liukuminen taaksepäin.
Jos peruuttaessa pysähtyy ja jatkaa peruutusta, on se yksi peruutus. Lisävirhepisteitä saa jos peruutusten välillä auto liikkuu eteenpäin.

4.8.2 Reittimerkin kosketus=5 virhepistettä
Reittimerkin kosketus tuo 5 virhepistettä. Risujen, kivien tai vastaavien epäsuora kosketus merkkiin ei ole rangaistavaa. Useampi kosketus reittimerkkiin on yksi virhe, paitsi jos seuraavaa kosketusta edeltää suunnanvaihto.

4.8.3 Reittinauhan alla ajo=5 virhepistettä
Reittinauhan alla ajo tuo virhepistettä.

4.8.4 Reittinauhaan kosketus tai reittinauhaan takertuminen.=5 virhepistettä.
Reittinauhaan kosketus tai reittinauhaan takertuminen tuo 5 virhepistettä. Jokainen kosketus on uusi virhe. Risujen, kivien tai vastaavien epäsuora kosketus merkkiin ei ole rangaistavaa.

4.8.5 Reittimerkin/nauhan yliajo tai rikkominen=25 virhepistettä.
Jokainen reittimerkin/nauhan yliajo tai rikkominen tuo 25 virhepistettä.
--Reittimerkin yliajossa reittimerkki koskettaa maata vähintään kahdesta kohdasta, rengas kulkee reittimerkin yli tai kun rengas menee reittimerkin ohi radan ulkopuolelta.
--Reittimerkin/nauhan rikkomisessa reittimerkki/nauha menee selvästi rikki.
Jos reittiportin rikkoutumisen jälkeen portista ei ajeta sääntöjen mukaisesti 25 virhepistettä ei tule vaan vain 50 virhepistettä portin ohittamisesta.

4.8.6 Reittiportin ohittaminen=50 virhepistettä.
Jokainen reittiportin kautta kulkematta jättäminen tuo 50 virhepistettä.

4.8.7 Jakson keskeyttäminen=50 virhepistettä
Koskee järjestelmiä 1 ja 2

Jakson keskeyttäminen tuo 50 virhepistettä.
Jakso katsotaan keskeytetyksi kun:
a) kuljettaja koskettaa väärää porttia
b) kuljettaja luovuttaa
c) auto ei pysty jatkamaan omin voimin(tarvitsee ulkopuolista apua)
d) auto ei ylitä jakson loppu ”E” linjaa
e) auto poistuu jaksolta reittinauhan läpi, koko auto ylittää reittinauhan
f) auto poistuu jaksolta lähtölinjan ”A” kautta, vaikka vain osittain
g) kuljettaja tai apukuljettaja riisuu kypärän tai irroittaa turvavyön lukituksen
h) reittinauha katkeaa auton, kuljettaja tai apukuljettajan takia. Reittinauhan tulee katketa kokonaan.
i) kuljettaja tai apukuljettaja koskettaa reittinauhaa käsin tai apuvälineellä
j) jakson maksimiaika ylitetään
k) järjestelmässä 1: auto tai sen osa menee jo suoritetun portin läpi tai koskettaa sitä

Kaikissa edellä mainituissa tapauksissa jakso keskeytyy välittömästi.

4.8.8 Järjestelmä 2=250/200/150/100/50/0 virhepistettä
Jos jaksoa ei suoriteta hyväksyttävästi loppuun lisätään seuraavat pisteet.
--Jakson keskeyttäminen 50 virhepistettä
--Kaikki jakson virhepisteet(esim. peruuttamisesta tulleet)
--Jaksolla saavutetut pisteet (auton on tullut ohittaa pistemerkki kokonaan)

4.8.9 Ajamaton jakso/jaksolta kieltäytyminen=500 virhepistettä
Jokainen ajamaton jakso tai jaksolta kieltäytyminen tuo 500 virhepistettä.

4.8.10 O, S ja M luokkien peruuttamisesta annettavat virhepisteet auton mukaan

Virhepisteet = 6
Jeep: CJ Willys
Suzuki: L50 – L80 – SJ410 – SJ413 – Samurai
Steyer Puch: Haflinger
Mahindra CJ 340 SWB

Virhepisteet = 5
Daihatsu: TAFT F10 – F20 – F50
Suzuki: Jimny
Jeep: CJ5
Lada: Niva



Virhepisteet = 4
Rover: Land Rover 88
Daihatsu: Feroza
Suzuki: Vitara SWB
Mahindra 540 LWB
Toyota FJ 40
Kia: Sportage
Toyota: RAV SWB

Virhepisteet = 3
Amc: Mutt M 151 A1 / A2
Jeep: CJ7 – Wrangler – TJ- YJ
Daihatsu: Rocky
Rover: Landrover 90
Suzuki: SJ 410 LWB - SJ 413 LWB
Toyota 90 SWB
Mercedes - Benz G SWB
Toyota: RAV LWB
Honda: HRV


Virhepisteet = 2
Auto Union: Munga
Suzuki: Vitara LWB
Hyundai: Gallopper SWB
Toyota: Land Cruiser SWB
Pinzgauer
Opel: Frontera SWB
Nissan: Terrano – GR SWB – Patrol SWB

Virhepisteet = 1
Jeep: CJ6 – CJ8 - Cherokee
Chevrolet: Blazer
Ford: Bronco
Isuzu: Trooper LWB
Rover: Landrover 109 – 110 – 130 - Range Rover – Discovery
Mercedes Benz: G LWB
Mitsubishi: Pajero LWB
Nissan: Patrol LWB – Terrano GR LWB
Opel: Frontera LWB – Monterry LWB
Toyota: 4 Runner – Hilux - 90 LWB - Land Cruiser LWB
Dodge: Ramcharger
Kia: Sorento
Hyundai: Gallopper LWB

Mikäli tässä luokittelemattomalla autolla osallistutaan O, S tai M ryhmään, tulee ottaa yhteys järjestäjään ennen kilpailun alkua, auton luokittelemiseksi.




--Teknik, sano ryssä kun saranan näki.--
Kuvia matkan varrelta
Vastaa lainaten