Näytä yksittäinen viesti
  #52  
Vanha 03.07.2006, 22:51
Byrocrat Byrocrat ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.04.06
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 3.194
Perusasetus

Tietääkö kukaan tapausta jossa olisi umpikorisessa pirssissä omatekemät kaaret pettäneet kun on kyyti kaadettu?

Tiedän useammankin ja ainakin yhdessä oli vain hyvästä tuurista kiinni, että kaverit selvisivät hengissä. Tee-se-itse kaaret pettivät useammastakin hitsisaumasta eikä kyse ollut painavammasta autosta kuin Ministä. Toki rallikilpailusta!!
Kun valitetaan että ei saa käyttää putkikäyriä niin tokihan niitä saa käyttää jos rakentelee karjapuskuria tai muita koristeita katuautoon. Kisakäyttöön tarvitaan jo sääntöjen mukaista putkea ja taivuttamalla tehdyt kaaret. Nekin saa tehdä itse kunhan noudattaa tarkoin hitsauksille ja liitoksille asetettuja määräyksiä? En oikein ymmärrä miksi omasta turvallisuudesta pitäisi tinkiä. Ralli-kisojen katsastajilla olisi runsaasti hiuksia nostattavia kertomuksia jos jonkinlaisista virityksistä joilla on yritetty lähtöviivalle. Yhden voisin tässä minäkin kertoa kun liippaa läheltä näitä metsäharraste-autojakin ja liittyy korkeaselkänojaisiin penkkeihin ja turvallisuuteen. Kaveri oli lähdössä ralliin juuri rakennetulla ralli-Ladalla ja katsastuksessa jossa keskityttiin vain turvallisuuteen katsuri otti kiinni penkin selkänojasta (oli muuten juuri verhoiltu ja ulkoisesti ihan ok) ja rykäisi sitä taaksepäin. Kuului rusahdus ja penkki katkesi 10-15cm istuinosan yläpuolelta. Kuski huusi kuin hinaaja ja syytti katsuria autonsa rikkomisesta! "Virkamies" totesi kylmän rauhallisesti että jos kuskilla oli haluja mukaan kisaan niin käy pikaisesti hankkimassa oikeat kisapenkin rikkoutuneen, lastulevystä ja kalusteputkesta itsetehtyjen tilalle. (tarkemmin penkkiä tutkittaessa selkänoja oli 8 mm lastulevyä ja 10mm taivutettu kalusteputki vahvikkeena johtoklemmareilla kiinni!!!)
Voi vain arvailla miten kuskin ja kartturin olisi käynyt ulosajossa kun selkänojat olisivat pettäneet. Saattaa olla, että olisivat pettäneet jo pelkässä hypytyksessä?? Ei ollut paljon ajateltu moista viritystä rakennellessa. Varmaan oli jokunen silloinen markka säästynyt, mutta pahimmassa tapauksessa olisi henki lähtenyt ja lievemmässäkin todennäköisesti päätynyt pyörätuoliin.

Joku tuolla aikaisemmin oli rakentelemassa feikki-kaaret alumiiniputkesta. Vielä helpommalla ne saa tehtyä etolan muovisesta vesijohtoputkesta jos nyt välttämättä haluaa elvistellä autolla jossa on kaaret!

Turvallisuudesta ei kannata tinkiä jos tosissaan haluaa autourheilua harrastaa eikä järjestäjillä taasen ole "varaa" luistaa säännöistä ainakaan tältä osin. Jos jotakin vakavampaa sitten sattuu niin syyttävä sormi osoittaa vastuullista järjestäjää. Sivujuonena voi käydä niinkin, että se vaikuttaa koko lajin lupakäytäntöön tiukentavasti ja suhtautumiseen tätä meidän harrastustamme kohtaan yleisemminkin!

Ei kun kaaria rakentamaan ja nelipistevöitä asentelemaan
Aurinkoista lomaa kaikille
MP



Vastaa lainaten