Näytä yksittäinen viesti
  #11  
Vanha 02.07.2006, 23:34
-MAKE-:n Avatar
-MAKE- -MAKE- ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 11.02.05
Sijainti: Kangasala, Finland.
Viestit: 3.792
Perusasetus

Kokoilen vielä omia ajatuksia suunnistuksen säännöistä, pääosin orkkis ja stanu luokkien osalta.

Koko homman suuri suosio perustuu mielestäni juuri osallistumisen helppouteen ja edullisuuteen. Kun kisojen luonteesta johtuen autojen on oltava tieliikennekunnossa niin on vain luonnollista, että on luokat suomen hienon lainsäädännön mukaisille autoille. Edelleen kun täällä auton kilvissä pitäminen on tunnetusti arvokasta puuhaa niin on selvää, että kisaillaan käyttöautoilla. Se taas, että käyttis pitäisi olla vielä tarkkojen sääntöjen mukainen rajoittaa usein kulkupelin muuta käyttöä. Puhumattakaan muutosten kustannuksista. Varmasti monella kisaamaan lähtö perustuu juuri tähän. Suunnistus kisojen alemmat luokat voisi olla offin "jokamiesluokka".

Yksinkertaiset säännöt antavat BSC autoillekin mahdollisuuden osallistua. Vai luuleeko joku, että ulkomaisia kilpailijoita saadaan tänne kisaamaan jos TRx luokan auto ei sovi täkäläisiin luokkiin? Kääntäen, jos suomalainen haluaa osallistua BSC:iin niin intoa on varmasti tehdä sitten niiden sääntöjen mukainen "oikea kilpuri".

Suunnistushommissa ei kovin tarkkoja teknisiä määräyksiä tarvita koska menestymiseen vaaditaan niin paljon muutakin kuin hyvä auto. Ja katsastus säännökset pitävät autot jo tietyissä raameissa.

Mitä tulee sitten rasteihin. Vaarallisiin paikkoihin rasteja ei mielestäni tarvitse edes laittaa. Tulee ne erot muutenkin selville. Kukaanhan tosin ei pakota moisia rasteja hakemaan. Ainakaan sitä en kannata, että jostain auton rikkomisen tai todennäköisen kaadon vaativasta rastista tulisi vielä jotkut hulvattomat pisteet. Se on jo sitten pakollinen rasti. Hullua on helppo yllyttää. Silloin alkaa tapahtua kun kusi lirahtaa päähän ja intoa on enemmän kuin taito ja vehkeet antaa myöden.

Kaarista vielä. Olen Paavon ekan postauksen linjoilla. Liite J:n mukaiset kaaret voisi olla suosituksena mutta muukin rakenne olisi hyväksyttävissä.

Kitinää kisoista on aina ollut mutta tämä luokkajako aiheuttaa narinaa vain ennen kisoja, kumma juttu. Tuleeko siellä kisapaikalla sitten karu totuus esiin, ettei niillä kolme milliä isommilla kumeilla oliskaan ilman muuta voittanut? Tässähän juuri pari vuotta sittenhän stanun voittajalla oli enemmän pisteitä kuin modin voittajalla. Kertoo mielestäni jotain asiasta.

Loppukaneetti. Tähän asti kokemukseni suunnistuskisoista ovat olleet hyviä. Kukin saa kisailla ihan omalla vakavuudella. Toisille tarkoitus on viettää laatuaikaa ja toisille raaka kilpailu. Tähän asti kaikki ovat mahtuneet hyvin mukaan ja toivottavasti näin jatketaan. Minua ei ainakaan saa enää mukaan jos sääntökirjaa ei erota puhelinluettelosta. Ei oikein innosta sekään jos tapahtumat supistuvat parin kymmenen auton ajeluiksi. Osa juttua on kuitenkin nähdä samalla melko kattava otos harrastajista ja autoista. Että näin.

--Teknik, sano ryssä kun saranan näki.--
Kuvia matkan varrelta
Vastaa lainaten