Näytä yksittäinen viesti
Vanha 29.06.2006, 20:09
Guest

Perusasetus

Tämä tarina ei varsinaisesti liity suoraan asiaan mutta sivuaa asiaa hyvinkin isosti.
Ja kirjoitan nyybinä ettei tule ainakaan isoa jälkimaininkia (esim. AKE:n taholta)
Jotkut tievät kyseisen auton, jotkut ei, ja jotkut saattavat osata ehkä yhdistää??

Mutta asiaan.

Kolmisen vuotta sitten. 70-luvun Jeep Wagoneer, rekisteröinti katsastus. Otteessa H78-15 ja alla 35x12.5x15. ja yleisesti kaikkea enemmän ja vähemmän laillista/laitonta.
Ja minulla oli paperi lappu josta selviää asia että Jeeppiä on tullut 10R15 renkailla.

Jarrut, valot, ym. katsastus ok. (laiton peruutus valo, ei roskeläppiä ja muutenkin "kiinteä roiske suoja" liian korkealla, ym. ym. suullisia mainintoja)

Mutta sitten kun alettiin rengas asiaa puimaan.
Mentiin kirjoituspöydän ääreen konttoriin, ja otti STRO kirjan.
Selaili eikä löytänyt H78-15 ollenkaan.
Jostain se löysi Q78-15 (sehän on jotain 37"?? tai jotain vastaavaa) ja tokas että ei vakiona voi olla noin isot ja etsii ja etsii....

No sanoin että ne vastaa suunnilleen 235/75-15 ja ne taas ovat noin 29"

No sitten se lueskeli sitä minun antamaa lappua ja ihmetteli 10R15 kokoa. Selaili ja välillä vilahti 10.00-15, se iso koko. Sen lukeman laittoi muistiin paperille, mutta löysi sitten 10-15LT ja otti ylös muistilappuun senkin koon, se oli milleinä.

No siittä nopeasti että joo, se on tuumiksi muutettuna noin 31"

Katsuri alkoi vänkäämään vähän että pitäis verrata otteeseen merkittyyn H78-15 eikä tuohon 10R15.

No siinnä vähän vängättiin ja pyöriteltiin isoja renkaan lukuja ja näitä pienempiä.

Ja sit katsuri siinnä että 31" + 2" = vain 33" että noihan oli 35"

No minä taas että niin niin, mutta 31" päälle saa laittaa 2" ilman lupaa tulee 33" ja siihen sitten luvan kanssa otemerkintänä vielä 2" jolloin tulee se 35"

Katsuri meni niin sekaisin että sanoi:
"Kilvet ja leiman tohon autoon saat, mutta en tiedä mitkä renkaat merkkaan, minun täytyy soittaa AKEen ja kysellä, että tule huomenna uudestaan."

Lähdin tyytyväisenä auton kanssa kotio ja seuraavana päivänä:
katsuri sanoi ettei vieläkään ole ehtinyt saada asialle edistystä ja otti mun puh.numeron ylös että hän soitta mulle sitten kun on selvittänyt.

Seuraavana päivänä puhelin soi ja katsuri soittaa että voit tulla hakemaan otteen ja kilvet, mutta ei maininnut renkaista mitään.

No menin, niin hän sattui oleen tiskin luona justain konttoristitädin kanssa jutustelemassa. Ojenti itse paperit minulle ja sanoi että, hän ei kerinnyt soittaa AKEen, mutta hän laittoi vaihtoehtoiseksi rengas kooksi 35x12.5x15.
Ei mitään, maksoin kilvet ja otteen. Ei mennyt edes muutos katsastus maksua, meni kaikki show rekisteröinti katsastusmaksuun.

No joitakin kuukausia myöhemmin kävin konttorilla jotain asiaa hoitamassa, niin tämä katsuri kävi mun juttusilla ja sanoi että: "Ei ne 35 ihan lailliset olisi siinnä autossa, että nytten oli ihan yleisellä tasolla tullut AKElta määräys että saa verrata vain otteeseen merkittyyn kokoon, eli 31" olisi isoin? Ja vähän soveltamalla 33". Mutta koska ne ovat merkitty, niin en niitä sieltä poiskaan rupea ottamaan."

Että mulla kävi osittain tuuria, ja sitten sopivasti häselsi että katsuri meni ihan sekaisin asiassa ja TIEDON PUUTETTA KATSASTUSMIEHELLÄ. Ja koko aika puhuttiin "noin" koosta. Ei menty siihen milli tai kaksi liikaa-liian vähän.

Mutta mulla nyt sit on 35" renkaat, Jeepin otteessa, "uuden" lain aikaan katsastettuna.

Note! This message was posted anonymously!
Vastaa lainaten