Sen painikkeen tarkoitus on kai nostaa kohokammion bensapintaa käynnistyksessä niin, että suutinputkesta valuu pieni määrä bensaa kampikammioon. Noinhan se toimiikin, mikäli sitä nappia ei pidetä pohjassa, vaan vain napautetaan koho alas hetkellisesti. Pidempään painettaessa virtaus suutinputken kautta ei enää riitä ja kohokammio tulvii yli.
Ihan turha vekotin, mikäli mopolla on taipumus lähteä käyntiin ilmankin. Joskus talvikeleissä ehkä tarpeellinenkin?
Tuo tuprutus saattaa johtua myös "vanhasta bensasta". Bensojen ja varsinkin seosbensojen säilyvyys on nykyään aika rajoitettua, joten erilaiset käyntiongelmat esim. ylivuotisella bensalla ovat yleisiä varsinkin pienkonepuolella. Tunturin kyseessä ollen ongelmia ei ehkä kaasuttimen osalta tule niin herkästi, mutta palaminen voi kuitenkin olla aika huonoa siinäkin.
Kun saat sen pakoputkipuolen kuntoon, niin kokeileppa ihan uudella bensalla ja synteettisellä öljyllä. Josko se savutus vähenisi tuntsassakin.
Ja käyrää polttaessa menee kyllä kromaus useimmiten piloille.
-Julle-
|