Copypaste toisesta topikista pois sekoittamasta.
Niin ei tainnut vielä aueta tuo napalukkohomma
Yritän sitten minäkin.
Mennään vaikka voimansiirtolinjaa kardaanista alkaen. Lue ajatuksella.
Kardaani pyörittää akselin keskellä olevaa tasauspyörästöä. Tasauspyörästö taasen jakaa voimaa molempien puolien vetoakseleille. Vetoakselin pyörän puoleisessa päässä on sitten pyörien kääntämisen mahdollistava nivel eli murros. Murroksen pyörän puolella on vielä vähän vetoakselia eli tumppi. Tumppi taasen kytkeytyy pyörän napaan. Ja tässä on se NAPAlukko. Se kytkee tumpin pyörän napaan. Eli MAHDOLLISTAA vedon menemisen vetoakselilta pyörälle.
Napalukko on toisinaan kytkettävää mallia vain sen takia, että sillä voidaan irroittaa etupyörät voimansiirtolinjasta kun etuvetoa ei käytetä. Näin koska kun etuveto kytketään vaihteistosta pois päältä niin voimansiirtolinja toimii "toisin päin" eli pyöristä tuleva voima pyörittäisi vetoakselia tasauspyörästöa ja kardaania täysin turhaan.
TASAUSPYÖRÄSTÖN LUKKO tulee sinne tasauspyörästöön Eli sillä voidaan "poistaa käytöstä" tilapäisesti tasauspyörästö. Näin veto menee tasauspyörästöstä molemmille vetoakseleille riippumatta niiden kuormituksesta. Eli pyörät pyörivät samaan tahtiin.
--Teknik, sano ryssä kun saranan näki.--
Kuvia matkan varrelta