Moi Kirk.
Ensinnäkin. Jos oikein kovasti Hiluxi kiinnostaa, niin tilaileppa vaikka 4x4-Magazinen toimituksesta numerot 4/2004 - 3/2005, tai käy vaikka kirjastossa lukemassa, jos et satu niitä vielä omistamaan. Niissä on hieman juttua yhdestä Hilusta, joka rakenneltiin raadosta melkein ehdaksi peliksi. Autoon upotettiin valtaisa määrä työtunteja ja jonkun verran dollareita, mutta kulkeva ja pystyvä siitä tuli. Nyt on käyttökokemuksia tuosta vekottimesta jo reilun vuoden ajalta ja täytyy kyllä myöntää, että vaikka siinä on patalaiska moottori, 33" renkailla hieman liian nopeat välitykset ja edelleenkin (aina) liikaa painoa, niin kyllä se on nöyrästi jaksanut kuljettaa sitä puikottavaa höyrypäätä paikasta toiseen. Autoa on "yritetty" kaataa, sillä on ryskätty ja kilpailtu ja sitä on runnottu ja asfalttiakin se on saanut maistaa jos jonkin moisia siivuja. Onpa sitä hyökkäytetty puolimetriseen lumihankeenkin viime Tapaninajoissa. Siinä on ARBn paineilmalukko taka-akselilla, etuakselilla on vain nuo napalukot, jotka eivät kuitenkaan ole lukot, vaan kuten edellä kerrottu, keino saada etupyörät pyörimään ilman tasauspyörästöä ja kardaania takavedolla ajettaessa.
Viimeisin autoon pultattu, elämää helpottava osanen on ohjaustehostin, joka on kyllä aivan välttämätön varuste, jos aikoo vähänkään ulkoilla maastossa hiemankaan isommilla renkailla. Toki pikkusiirtymät ja satunnainen ajelu menee ilman tehostintakin, muttamutta...
Edelle ehtineet vastailivat aika hyvin kysymyksiisi, mutta mie aattelin hieman "leuhottaa" ja kehua, kuinka hyvästä automallista oikeastaan onkaan kysymys. Vaikka Hiluxiakin vaivaa krooninen ylipaino, ei se kuitenkaan ole painava sanan todellisessa merkityksessä. Se on OIKEILLA jousilla suhteellisen notkea ja sen etu- ja takaylitykset ovat kohtalaisen hyvät, varsinkin kun tempoo takarungosta hieman ylimääräistä pois ja asentaa lyhennetyn lavan. Siihen on saatavissa kohtalaisen laajalla valikoimalla lukkoja, välityksiä, jousia ja kaikkea muuta kivaa, jos on intoa ja rahaa pulttailla. Ja kaiken huipuksi, vaikka siitä rakentelee kohtuu pääsevän menijän, niin sillä kuitenkin voi jopa pärjätä maantielläkin, kun vaan pitää järjen päässään, eikä koita yllyttää itseään huimiin suorituksiin ja muistaa antaa anteeksi tietyt, varsinkin korotettuja ja rakenneltuja maastureita vaivaavat "ominaisuudet".
Oikeastaan ainoa asia, mikä Hiluxissa minua henkilökohtaisesti rassa, on sen ääretön ahtaus. Varsinkin lyhytohjaamoinen Hiluxi on oikea sillipurkki. Toki lavalle voi aina pultata jos jonkinmoista säilytyslaatikkoa, mutta ohjaamotilat, esimerkiksi kumisaappaille, varavaatteille, kameralle, eväille, jääkaapille, sun muille ovat aivan liian olemattomat. Pidempi ohjaamoisissa versioissa tilanpuute ei aivan yhtä pahasti vaivaa, mutta neliovista mallia lukuunottamatta ovat meikäläisen makuun kuitenkin ahtaita. Vaan toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä, joten tuokin juttu on ihan vaan makuasia.
Tässä pikkukuva kyseisestä tuotoksesta, vaikka sen lie jo kaikki nähneet..
Kiitos ja Anteeksi
Kaivaa se..
www.nalle-offroad.com
Edited by - Nalle on 22/06/2006 23:44:08