Näytä yksittäinen viesti
  #23  
Vanha 13.06.2006, 19:07
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.334
Perusasetus

Jos ei nykyiseen pumpun syöttömäärään kosketa niin isommalla ahtimella vääntö laskee ja teho nousee. Edellyttäen että ahdin on muuten saman tyyppinen. Ei vääntö tietenkään mihinkään romahda, mutta ei se nousekaan.

Isommalla syötöllä tietenkin se vääntökin nousee. Onko pakopaineita mitattu? Jos pakopaine on paljon ahtopainetta isompi, on se merkki liian pienestä ahtimesta. "Kova-pakopaine-moottoreissa" on hyvä vääntö jo ala kierroksilla, mutta tehoa ei saada enää lisää kun ahdin ahdistaa koneen hengitystä. Joku 1,5bar pakopaine menettelisi vielä 1,2bar ahdoilla. Jos se on lähempänä kahta kiloa, niin ahistaa, ja pakosarja on oranssina. Muutenkaan ei niin terveellistä moottorille.

Turbo autot ovat siitä piruja, että vakio ahtimellakin pelkällä paineen nostolla teho nousee ihan kivasti, mutta vääntö nousee niin korkealle ettei rattaat kestä.

Siinä 1,3 litrasessa unossa oli 1,5 bar paineet, ja sillä irtosi se 350Nm. Uno itsessään on aika kaukana tuosta isosta diisselistä, mutta periaate on sama siinäkin.

Kaikki toimii kaasu pohjassa
Vastaa lainaten