Viestiketju: Kylmää koneeseen
Näytä yksittäinen viesti
  #21  
Vanha 30.05.2006, 23:07
-teemu -teemu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 21.03.05
Sijainti: Finland.
Viestit: 166
Perusasetus

"Systeemissä sisääntulevat energiat (lämpöä tai työtä) ovat yhtäsuuret kuin ulostulevat energiat. Jos ahdin- ja turbiinipuolien välillä otetaan lämmönvaihtimella ulos energiaa (lämpöä), niin jostain täytyy mennä energiaa (tässä tapauksessa työtä) sisään, muuten kyseessä on ikiliikkuja, joka tuottaa energiaa tyhjästä.

Tässä tapauksessa se energia tulee kaasun paineen alentumisesta. En yhtään ota kantaa siihen, mihin paineeseen kaasu päätyy, mutta sen paineen on pakko laskea. Eli nyt on keksitty monimutkainen välijäähdytin, jossa on merkittävä painehäviö."

Laskeppa Antti tuo "merkittävä häviö" ja ajattele avarammalla mielellä.
Tavallinen coolerikin aiheuttaa häviöitä, silti niitä käytetään.

Sitä ekaa ahdinta käyttävä järjestelmä tekee työtä sen jälkeen kaikki on yhdessä putkessa joten ekalta lähtevä ilmamäärä päätyy kyllä lopuksi imusarjaan?
Paine on tietysti alempi ja lämpötila on alempi, mutta ilman massa on sama?

Ja kuten topicin alkuun laitoin ei tätä ole JÄRKEVÄÄ rakentaa autoon.

Kuitenkin mielestäni hieno vekotin. Tavallisella välijäähyllä kun ei voi jäähdyttää kylmemmäksi kuin mitä ulkoilma on.
Tällä vehkeellä joka on vedenerottimineen ja putkilähtöineen noin insinöörin pään kokoinen, voidaan lähi-idän kriisipesäkkeessä maanpinnalla, ulkoilman ollessa +50 celssiusta pitää hävittäjän avioniikka ja asejärjestelmät sekä kuski kabiinissa viileänä. Ilman lämpötila jota avioniikkatiloihin syötetään on +4 astetta ja siihen on jo lisätty lämmintä joukkoon.

-Teemu

Ei herneitä nenuun mutta yksinkertainen asia on yksinkertainen



Vastaa lainaten