Laita jakolaatikon päähän hydraulipumppu ja taka-akseliin hydraulimoottori, ja vedä letkut tukivarren tai lehtijousen kautta, tai auton pohjaa myöten akselin yläpuolelta.
Helppo mitoittaa, ei mitenkään mahdoton soveltaa ja toimii varmasti, tosin jos auto on myös tieliikennekäytössä, voi uuden voimansiirron hyötysuhde tuotta harmia tehohäviön, öljyjen jäähdytyksen ja polttoainekulun muodossa.
Sallisiko muuten trial-autojen säännöt jonkun voimansiirron osan korvaamisen hydrauliikalla? Taitavat tosin useimmiten käyttää Mogin akseleita jolloin ongelmaa ei ole, mutta esim. kolmipyöräisen Volvon takimmaisissa akselissahan olisi valmiit paikat moottorille akseliputken päällä, siinä missä se välikardaani normaalisti köllöttää. Samaan järjestelmään saisi helposti irtikytkennän akseleille erikseen, tai muuttuvatilavuuksisella pumpulla portaattomasti säädettävän välityssuhteen.
Edited by - JF on 30/05/2006 21:40:31
|