Yritän nyt selittää tän ihan yksinkertaisesti:
Systeemissä sisääntulevat energiat (lämpöä tai työtä) ovat yhtäsuuret kuin ulostulevat energiat. Jos ahdin- ja turbiinipuolien välillä otetaan lämmönvaihtimella ulos energiaa (lämpöä), niin jostain täytyy mennä energiaa (tässä tapauksessa työtä) sisään, muuten kyseessä on ikiliikkuja, joka tuottaa energiaa tyhjästä.
Tässä tapauksessa se energia tulee kaasun paineen alentumisesta. En yhtään ota kantaa siihen, mihin paineeseen kaasu päätyy, mutta sen paineen on pakko laskea. Eli nyt on keksitty monimutkainen välijäähdytin, jossa on merkittävä painehäviö.
Tuo värkki varmaan tarvitaan lentokoneessa, jossa tosiaan sisäilman paine on suurempi kuin ulkoilmanpaine ja moottorin ahdinpuolelta on helppo ottaa korkeapaineista ilmaa.
Maanpinnalla tavallinen välijäähdytin lienee yksinkertaisempi, halvempi ja tehokkaampi.
T, Antti
PS. Olen asunut 10 vuotta talossa, jota lämmitti lämpöpumppu enkä yhtään epäile etteikö se toimisi ...
|