Ihan vaan sivusta asiaa seuranneena jonkin verran asioista tietävänä niin yleensä noita ongelmia tuottaa tee-se-itse malliset triggeripyörät ja anturi asennukset. Seuraava ongelma on johtosarjat ja liittimet. Kolmas asia on se että ei ymmärretä ihan kaikkea.
Johtosarjan muutokset (tinatut hui-hui alkuperäissarjat) on juuri yksi niitä asioita. Mitä siihen kipinän riittämiseen tulee, niin MSDn sytkä riittää ihan hyvin tuollaiseen, ainakin jos ohjaat sitä nyt ecun kanssa. Ongelmia tuottaa monesti se että ajetaan liian paksuilla seoksilla jolloin kipinässä ei riitä energia sytyttämään seosta. Jos sitten siirryt joskus käyttämään CDI sytkää niin se polttaa lähestulkoon mitä vain sylinterissä. Usein ajetaan niin paksuilla seoksilla että se yksistään vaatii vahvemman kipinän.
Pyörintänopeusantureissa kannattaa mahdollisuuksien mukaan käyttää alkuperäistä triggeripyörää ja anturia. Jos tekee oman pyörän niin kannattaa pysyä maltillisessa "hammasmäärässä" luokkaa 12-26. Yleensä nokasta otettava sync ei tuota ongelmia kun siitä tarvitaan vain 1 pulssi per 1 moottorin sykli. Omatekoisissa viritelmissä käytetään yleensä Siemensin GT101 hall-anturia jossa on maksimitaajuus 100kHz joka tulee ottaa huomioon korkeille kiertävissä moottoreissa. Myös hammaspyörän hampaiden muoto ja hammasväli tekee helposti missfiringiä.
Seuraava asia on anturin ja triggeripyörän ilmaväli "sensor gap" joka voi toimia niin että esimerkiksi moottori toimii hyvin aina 6000rpm asti ja sen jälkeen katkoo omituisesti. Silloin kannattaaa tarkastaa silmaväli koska monet anturit toimivat niin että ilmavälin kasvaessa taajuus pienenee. Hyvä väli on anturista hieman riippuen aina noin 1mm max. Hall anturista ei kyllä pitäisi tulla mitään piikkejä yleensä... Hall-anturi vain mittaa hampaiden määrää ja ecu laskee asetuksien mukaan kuinka moottori pyörii ja sen mukaan annostellaan suuttimien aukioloa ja sytkää. Jos kampiakselin hall-anturilta tulee virhettä niin syy on melkein asennuksessa tai hammaspyörässä. Melkein kaikki ecut kuitenkin toimivat alle 10000rpm ihan hyvin, sen jälkeen yleensä siirrytään motecin m400/600/800 ecuun vaiherikkaiden vianetsintäoperaatioiden jälkeen

Varsinkin mopedimiehet on siirtyneet suosiolla huomattuaan ettei muut vain toimi isoilla kierroksilla. Ainakin jos on tarvinnut säätää trigger leveleitä.
Voi tietysti olla ongelmia jotka johtuvat anturivioista jotka ilmenevät vasta kun anturit lämpenevät normaaliin käyttölämpötilaan.
Mitä motecin hintaan tulee niin sen aika nopeasti säästää "oppirahoissa" jos haluaa että moottori oikeasti toimii, eikö vain..?
Jos sunnuntaina on sämpyllä ongelmia motecin kanssa niin ota yhteyttä niin laitetaan pata toimimaan.
Note! This message was posted anonymously!