Höh, mikä laakeri, rips-rattonissa? Ei kai niissä mitään oikeita laakereita ole,
ainakaan pienissä 3-4hv ruohonleikkurin moteissa? Eikös niissä ole kanki suoraan
kammen kaulaa vasten, tai no ohut öljykalvo välissä?
Kiilahan niistä menee kiveen ajettaessa tai jos se kestää, niin voi kampiakseli
kiertyä mielenkiintoisesti. Vanhemmissa oli katkojan kärjet ja kondensaattori
magneeton alla akselin ympärillä semmoisessa maljassa ja jos stefa vuoti sinne tilaan
öljyä, alkoi kone pätkimään pahasti. Tilalle voi vaihtaa "kärjettömän" puolan uudemmasta.
Yksi rips-rattoni ja tecumsehi on menneet minulla pilalle ennen aikojaan öljyssä olleen
irtomoskan vuoksi. Öljy vaihdettu siististi, mutta ilmeisesti koneeseen on jäänyt
jonnekin jemmaan koneistuslastua/muottihiekkaa tai irronnut käytön aikana jotakin kovaa,
kun kevytmetallinen sylinteri ja mäntä naarmuuntuu ja ohipuhallus alkaa olemaan
käsittämättömän suurta. Öljyä pääsee männän päälle ja rökää tulpan tukkoon - pätkii
ja sammuu. Männän kääntämällä voi tekohengittää, mutta viimeksi auttoi sen yhden kesän.
Kyllä ne kierroksia ottaa aika paljonkin, mutta lähinnä surkean ja pateettisen
välimaastossa oleva voitelusysteemi ja tasapainotuksen suurpiirteisyys kyllä lyhentää
aika tehokkaasti koneen ikää, jos yli tehtaan ilmoittamien nimelliskierrosten pidempään
pyöritellään. Tecumsehissa olisi jo alkeellinen öljypumppu, mutta eipä sekään mikään
kestävä kone ole.
Leikkaajan työilmapiiri muuttui kyllä kertalaakista kun semmoisen työnnettävän perus-
pikkuleikkurin kone vaihtui Hondaan - ei enää kitkerää "ryyppy päällä"-käryä eikä
moksahtelevaa käyntiä, kun kone polttaa bensan kunnolla. Äänikin muuttui miellyttä-
vämmäksi.
Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on
|