Niin a ja o olisi tietää mitä siinä tilanteessa tapahtuu kun kone ei toimi. Penkissä se on periaatteessa helppoa nähdä kun on kaikki mittalaitteet kiinni ja ongelman pystyy periaatteessa toistamaan niin monta kertaa kun haluaa. Kyllähän nyt joku mittalaite varmana antaa jotain hälyttävää näkyviin kun tuo rötääminen tapahtuu: oskiloskoopissa muuttuu sytkäpulssien kuvaajat jos kipinä menee harakoille tai moottorin lokiin tulee esim jotain kummia kierroslukuja tai kaasunasentoarvoja jos on kyse anturien häiriöistä.
Nämä digitaaliohjattujen moottorien ongelmien ratkaisut on välillä kinkkisiä, vaatii kärsivällisyyttä ja analyyttistä asennetta ja välillä pirusti aikaa ja tupakkia. Vapari-isolohkon tehot ei kyllä pitäisi vielä tuottaa ongelmia noille värkeille. Joissain tajuttomasti ahdetuissa turbo vehkeissä voi toki sytkän kapasiteetti loppua paksuilla sooseilla, mutta siitä ei tässä varmaan ole kyse.
Nissan kestää
|