Lainaus:
quote:
> Täyskevennettyyn saa muuten tarvittaessa rakenneltua napavälityksen
Kerro lisää.
|
Täyskevennetyssä on napa laakeroitu erikseen, ja siten siihen olisi mahdollista tehdä tarvittavat muutokset, ts. lisätä se planeettavaihde. Etuakselithan ovat käytännössä kaikki täyskevennettyjä, taka-akselit vähän harvinaisempia näissä kevyissä ajoneuvoissa.
Yhden tutun kanssa hahmoteltiin jo ratkaisu, jossa on mm. kolmiasentoinen napalukko jolla vedon saa joko suoraksi, välitetyksi tai katkaistua (helpottaisi maantieajoa). Planeetalla saa vetarin pyörimissuunnan säilytettyä, joten esim. porttaalin hammasratasparin ongelmaa ei olisi. Lisäksi perämurikan kokoa voi pienentää oleellisesti joten ratkaisulla tulisi lisää maavaraa auton alle suurempien renkaiden lisäksi. Rippuu tosin käytetyistä akseleista, kuinkahan harvat perät esim. Hiluxin/LJ:n murikoihin saa? Mitä harvempi, sitä parempi. Samankeskinen napa ja akseliputki helpottaa myös ripustusten rasituksia verrattuna porttaaliakseliin, jonka aiheuttama akseliputken kiertymä voi olla aika raju, vai mitä Paavo?
Esimerkkinä voisi ottaa vaikka HJ:n akselit alkuperäisine välityksineen, jos planeetta olisi vaikka 1.4:1 -välityksellä, tulisi kokonaisvälitykseksi 5.18 ja alkuperäisen n. 32-tuumaisen renkaan voisi vaihtaa 44-tuumaiseen ilman että vetareiden rasitukset lisääntyisivät muun kuin suuremman renkaan hitausmomentin myötä. Koska käytännössä 44-tuumainen ei tietysti sovi vakioautoihin, tulisi voimansiirrosta aika pomminvarma esim. jollain 37-38-tuumaisilla jotka sopivin toimenpitein saa auton alle sorvattua.
Tuskin ihan lähitulevaisuudesa riittää aika tuollaisten suunnitteluun saati toteuttamiseen, mutta edut olisivat aika kiistattomat. Hintaa tulisi varmaan liikaa köyhälle perusoffarille mutta täytyy nyt katsella.