Se on semmoisen rotsi, jolla kalvetaan syöpynyt messinkinen hanan tai sulkuventtiilin pohja suoraksi, että pohjaa vasten painava tiiviste saa hommansa hoidetuksi. Kartiokierre-osat on sitä varten, että sen saa kiinni hanan kuin hanan runkoon. Venttiilin sielu otetaan ensin hanasta auki ja pois (kierteellä) ja rotsi kierretään tilalle. Varressa oleva jousi painaa työstävän terän venttiilin pohjaa vasten sopivalla voimalla ja työliike tehdään toisessa päässä olevaa karhennettua pyörää käsin pyörittämällä. Sama työkalu käy vaihtoterillä eri kokoisiin venttiilipohjiin.
Tuollainen oli putkimiehillä usein käytössä siihen aikaan, kun oli niitä ns. kaksiotesekoittajia, siis kuumalle ja kylmälle oli oma hanansa. Jos venttiilin pohja oli syöpynyt, mikä oli kuumassa venttiilissä tavallista, ei uudellaakaan tiivisteellä saanyt sitä pitäväksi kuin lyhyeksi aikaa. Rotsaamalla venttiilin pohja suoraksi tuli siitä taas lähes uuden veroinen. Kyllä sille vieläkin tarvetta on lähes kaikkialla, missä pitää korjata semmoinen nupista kiertäen suljettava venttiili, mutta ei taida nykyputkarit alkaa pohjia rotsaamaan, vaan vaihtavat vipuhanan tai kattilahuoneessa kuulasulun tilalle. Onhan ne kuulasulut helppoja ja huolettomia vanhoihin kierrettäviin verrattuna.
Tähän liittyvä sanallinen arvoitus: mistä vuotaa, jos kattilahuoneessa poksitiiviste falskaa?
Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on
|