Viestiketju: kumpi mittari?
Näytä yksittäinen viesti
  #23  
Vanha 03.05.2006, 15:07
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.366
Perusasetus

Tolla mon termistöllä "vanha" ampeerimittari on sellainen, joka laitetaan (akulla menevän) piuhan väliin, eli sarjaan.
Uus on sellainen, että sen anturi laitetaan tuon saman piuhan ympärille, sähkövirta kun synnyttää magneettikentän, joka
on suoraan verrannollinen virran määrään, eli virta saadaan selville mittaamalla magneettikenttä johdon ympäriltä. Jos näille on virallisemmat nimet, niin kertokaa. Noita "uudenmallisia" ampeerimittareita näkee tosi vähän, valtaosa nykyään myynnissä olevista on "vanhaa" mallia, eli erittäin potentiaalisia pullonkauloja ja vikapaikkoja erityisesti maastoautoissa, joissa on isot laturit ja/tai paljon sähköä kuluttavia laitteita (pl. startti ja mahd. sähkövinssi, näitä ei yleensä laitetaan minkää mittarin perään kun virrat on nii isoja, normi ampeerimittarin skaala on luokkaa +/- 60A).

> Kysymys Paavolle kumpaan suuntaan se virta kulkeekaan autoissa ?

Vastaus sjeepille: virta kulkee autoissa samaan suuntaan kuin kaikissa muissakin sähkölaitteissa. Eli korkeammasta
potentiaalista (jännitteestä) matalampaan, vaikka elektronit siis jouksevat just päinvastaiseen suuntaan. Vaihtovirta
(tai -jännite, kummin vaan) on ihan samalla tavalla, napaisuus (potentiaaliero) vaan haihtelee jollakin taajuudella,
joka joskus pysyy samana (sähköverkossa 50Hz) ja joskus vaihtelee (esim. taajuusmoduloidut radioläheykset). Muuta?

"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't."
Vastaa lainaten