Kyllä Paavo on asian ytimessä.
Perinteinen Amppeeri mittari kytketään nimenomaan akun ja laturin väliin sarjaan ja kun se (oikein kytkettynä) näyttää plussaa tulee laturista kulutusta enemmän virtaa -> akku latautuu. Jos viisari menee miinuksen puolelle ei laturin tuottama virta vastaa kulutusta vaan akku purkautuu.
Jännitemittari (siis Volttimittari) voidaankin sitten kytkeä melkein minkä tahansa jännitteisen johdon ja maan (siis auton korin) väliin. Vaikka sitten sinne virtalukon nastaan 30.
Akkujen ja/tai laturin kunnosta ei kumpikaan kerro yksinään oikein yhtään mitään. Yhdessä niistä voikin sitten jo jotain päätellä. Jos siis virtaa kuluu reilusti ja sen johdosta alkaa jännite tippua voisi ehkä epäillä akun/akkujen virrankestossa olevan jotain häikkää tai sitten laturin menevän polvilleen. Todennäköisempi aiheuttaja on kuitenkin huono kontakti jossain maapiuhassa.
Akun kuntoa ei saa testattua kuin akkutesterillä tehtävällä kuormituskokeella. Laturin täysissä voimissa oleminen selviää sekin vain kuormitustestillä. Kummassakin tapauksessa pistetään tarpeeksi virtaa valumaan johonkin kuormaan ja katsotaan pysyykö jännite riittävänä.
Amppeerimittarin asentaminen autoon on melkoisen riskaabelia puuhaa. Kaikki laturin akulle ja kulutuslaitteille työntämä virta kulkee pienen mittariparan läpi ja samalla vielä pitkiä piuhoja pitkin rintapellin läpi kojelautaan ja useimmiten tietenkin ilman sulakkeita. Jos hommasta meinaa tehdä turvallisen pitäisi sulakkeet laittaa sekä laturin, että akun päähän ja siinä niitä sitten jo onkin epävarmoja liitoksia enemmän kuin kotitarpeiksi.
Etenkin kun latauksen merkkivalo ajaa toimiessaan ihan saman asian. Siis varoittaa kuskia siitä, että enää ei laturin hönkä piisaa kulutukselle.
Edit : Löytyykö jostain autosta valmiina shunnti-vastus jonka yli vaikuttavasta jännitteestä voisi mitata virran? Se olisi ainoa järkeenkäypä selitys tuolle SJeepin kytkennälle. Tosin silloin kyseessä ei enää olekaan virta- vaan jännitemittaus... Hmmm. Mielenkiintoista.
I fell off the stairway to heaven and now I'm on a highway to hell
Edited by - jta on 03/05/2006 15:07:05
|