Viestiketju: kumpi mittari?
Näytä yksittäinen viesti
  #10  
Vanha 03.05.2006, 11:42
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.363
Perusasetus

Moi,

> Ennen mittari kytkettiin laturin ns. paksuimman johdon väliin, nykyään jo normaalit piuhat riittää

Eikun vanhanmallinen sarjaan kytkettävä ampeerimittari laitetaan akusta tulevaan "paksuun piuhaan", eli
siihen josta autoon tulee kaikki sähkö poislukien startille menevä jööti piuha, ja mahd. sähkövinssin
jööti piuha. Eli mittari näyttää akun purkautomisen (esim. poppia kuunnellessä kun kone ei käy) ja
akkuun menevän virran ("latauksen") kun akkua on kulutettu ja laturi alkaa sitten täyttämään sitä.

Uudenmalliset mittarit laitetaan samaan paikkaan, paitsi että piuhaa ei tarvii kierrättää mittarille
kun siihen tulee se pihtivirtamallinen anturi. En heti näkemättä usko että missään autossa olis ampeeri-
mittarille oikea kytkentä virtalukon nastoista, silloin kaikki aiton sähköt pitäis kiertää virtalukon
kautta ja laturin tehosta riippuen sieltä pitäis kierrättää aika isoa virtaa (luokkaa vajaa 100A).

Akuissa olevaa todellista varausta ei näytä suoraan mikään mittari, ellei akussa itsessään ole jonkinlaista
"vaurausnäyttöä" (esim. exide ultrissa on jonkinlainen sellainen, mutta mulla näyttää aina vihreää).

Jos ampeerimittari näyttää normaalist noin nollaa, laturi toimii ja akut ovat suurinpiirtein täynnä.
Heti käynnistyksen jälkeen ampeerimittairn pitäis näyttää jonkin aikaa positiivista lukemaa, kun laturi
puskee akkuihin käynnistyksessä kuluneen virran tilalle uutta latausta. Auton ollessa sammuksissa
ampeerimittarin pitäis näyttää nollaa; jos näyttää plussaa muttari on rikki, ja jos näyttää miinusta
niin jokin kuluttaa virtaa ja akut tyhjenevät ajan kanssa täysin (aika riippuu virran määrästä ja akun
kapasiteesista, jos mikään laite ei ole päällä kyse voi olla myös (pienestä) oikosulusta jossain).

Volttimittarin pitäis näyttää noin 14-15 volttia kun auto käy, ja luokkaa 12-13 volttia sammuksissa
kun akkuja ei pureta. Jos auton käydessä volttimittairn lukema on tai laskee alle 13-14 voltin laturi
on rikki tai sähköä kuluu simona (paljon lisävaloja, vinssi tms.). Tarkemmat lukemat riippuu laturin
säätimesta ja akun kunnosta jne., yleensä riittää etä seurailee tilanteen/jännitteen olevan "normaali"
omana autoon ja käyttötilanteeseen.

Mulla on porttaalirangessa normaali halpis yleismittari (9€) volttimittarina, sitää tulee joskus tiirailtua
kun ajetaan pimeässä eli kattovalojen kanssa usemapi tunti, erityisesti jos on tarvinnut vinssailla enemmän.

Ampeerimittaria ei ole, enkä suunnittele sellaista laittavanikaan. Vanhanmallinen A-mittari jonka läpi
kierää virta on paljon suurempi vikamahdollisuus kuin hyödyllisen tiedon näyttäjä (mun mielipide, ei fakta).
Sellaisen antorilla varustetun ampeerimittarin voisn kuvitella laittavani jos moinen tipahtaisi syliin
ihan ilmattex, mutta en oo silti varma maksaisko asentaminen vaivan.

"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't."
Vastaa lainaten