Tutkailin parttikirjan räjäytyskuvia, eikä etuakselilla ole kunnollista tiivistettä perän ja porttaalikotelon välillä.
Kuva ulkopäästä:
http://stiletti.wipsl.com/Volvo%20C303/Volvo03.jpg (nivelen porttaalin puolella olevat hilppeet)
Kuva sisäpäästä:
http://stiletti.wipsl.com/Volvo%20C303/Volvo04.jpg (nivelen perämurikan puolella olevat hilppeet)
Niveleenpäin peräöljyn etenemistä hidastaa haitarikumin sisäpää, jossa on pusla akselia vasten. Jonkinlainen välyshän
siinä puslan ja akselin välissä täytyy olla, joten kallistellessa peräöljy pääsee jotain (rauhallista) tahtia niveleen.
Nivelen ja porttaalikotelon välissäkään ei ole stefaa, mutta nivelen ja suojakumin välistä vois olla reitti, en tiedä
kun en tuota kohtaa ole vielä tarvinnut tarkemmin tutkia/avata.
Teoriaväittämä siis kuuluu että volvon etuporttaalissa ei ole kunnollista tiivistystä perän ja porttalin välissä,
joten ei tarvii ihmetellä jos peräöljy vajenee ja porttaaliöljy lisääntyy. Tämän vois testata helposti laittamalla
pientä painetta akseliin esim. huohottimesta, ja avaamalla porttaalista esim. öljyntäyttöproppu (27mm kanta) tai se
sen yläpuolella oleva pienempi proppu (14mm kanta) ja tutkimalla tuleeko paine akseliputkestä nivelen läpi porttaaliin.
Jos toi teoria pitää paikkansa niin vois olettaa että nivel saa voitelun joko peräöljystä tai porttaaliöljystä tai
molemmista, tätä tukee se jos huoltomanuskoissa ei käsketä voidella noveltä esim. vaseliinilla asennuksen yhteydessä.
-Paavo
"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't."