Näytä yksittäinen viesti
Vanha 29.04.2006, 06:01
Nalle:n Avatar
Nalle Nalle ei ole kirjautuneena
Veteraani+

Rekisteröitynyt: 16.12.03
Sijainti: Sodankylä
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Toivottavasti ei pahasti OT

"...kuinka lujaa katkennut naru pakenee katkeamispisteestä..."

En ole vielä katkaissut köyttä joten en tiedä, mutta olen tallettanut korvieni väliin kommentin että keinokuituköysiin ei varaudu energiaa (eli eivät veny) ja köysi katketessaan mieluummin putoaa paikalleen kuin tulee ruoskan lailla kuten teräsköysi tekee.

Onko näin?
Kyllä se vissiin energiaa varaa.. Siinä Outback Challenge 2005 DVDllä erään Jeepin naru ainakin lähti kohtalaisen vilkkaasti katkettuaan. Tuskin se jalkoja olisi katkonut, mutta en olisi siltikään halunnut narun radalla seistä jököttää.. Ja aika syttyrällä se vinssipään naru sittemmin oli siellä Jeepin etuakselistossa... Ei käynyt kateeksi.

Mutta totta on. Ei se varmasti varaa edes murto-osaa siitä energiasta, kuin esimerkiksi sinkkivaijeri. Katketessaanhan vaijerihan on liki pitelemätön, eikä sitä välttämättä pysäytä edes Jeepin etuakseli. Vaan mikäli olen vähääkään ymmärtänyt oikein, niin ilmeisesti kaikki materiaalit sitovat itseensä energiaa, jos sitä singuttamalla koitetaan katkaista.. Toiset vähemmän ja toiset vastaavasti pirusti enemmän.

Korjatkaa, jos olen väärässä, sillä tuo edellämainittu teoria perustuu lyhyisiin unensekaisiin jaksoihin, jotka jaksoin olla fyssan tunnilla hereillä joskus muinoin...

Kiitos ja Anteeksi

Kaivaa se..

www.nalle-offroad.com
Vastaa lainaten