Näytä yksittäinen viesti
  #25  
Vanha 28.04.2006, 21:40
HJ60:n Avatar
HJ60 HJ60 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 18.06.04
Sijainti: Rovaniemi, Finland.
Viestit: 2.344
Perusasetus

No niin, betoni- ja asfalttilaboratoriohommina tehneenä ja teräksen laoratoriotesteihin tutustuneena muutama kommentti.

Ensinnäkin ihan mielenkiintoinen kokeilu, ja siinä mielessä ok juttu, mutta tuo sana testi siitä olisi kannattanut jättää pois ja puhua nimenomaan siitä kokeilusta.

Vetolujuudesta puhuttaessa kyse on jännityksestä, joka on yksikknä jotain aivan muuta kuin kiloja. Koska testattavaa poikkileikkauspinta-alaa on vaikea määrittää köyden kaltaisesta rakenteesta, voitaisiin silti puhua voimista, eli newtoneista (N) ja tässä tapauksessa kilonewtoneista (kN).

Miksi köyden kiinnittäminen vetolujuustesteriin on muka vaikeaa. Tässähän jokaiseen köydenpätkään pleissattiin samanlainen silmukka molempiin päihin. Koska oletettava lujuus on alle 10 000 kg testin yksikköä käyttäen (~100 kN), olisi köysien pleissatut päät voinut aivan hyvin liittää käyttäen em lujuusvaatimuksen täyttäviä sakkeleita. Teräksien vetolujuuden testaamiseen käytetty laite huolii leukoihinsa pyörö- tai lattateräksen. Eli leukojen väliin latta, jossa on toisessa päässä reikä sakkelin tappia varten, ja latan mitoitus em. voimalle. Näin saisimme testattua köyden mielestäni aika lähellä käyttötilannetta (lämpötila yms poislukien), pleissatut päät sakkeleissa kiinni.

Tuohon rautaa se on alumiinikin juttuun en kehtaa edes kommentoida, kirjoittaja voisi kerrata hieman kemiaa.

Edelleen lehti on paras kotimainen tältä alalta, mutta uskottavuus alkaa hieman kärsiä.

______________________
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Vastaa lainaten