Kolmepuolikkaan efin bensapumppu lähtee käyntiin vasta startatessa, ja pysyy auki ilmamäärämittarilla.
Testaus helppoa kun laittaa virrat päälle (mutta ei tarvii startata) ja painaa ilmamäärämittarin
läppää auki, bensapumpun pitäis lähetä päälle. Samalla voi testata paineet, pitäis olla ~2½ bar kun
kone ei käy, tyhjäkäynnillä noin 2 bar, kun imusarjassa on alipainetta.
Mulla hajos hieman vastaavassa tilanteessa (monen kuukauden remontti) matolaatikko, lähti käyntiin
mutta muistaakseni kävi huonosti ja sammui kun lämpesi hieman. Korjaantui ecun tinauksia lämmittelemällä.
Ja sen vaihdekepin siis pitää olla P tai N asennossa että range lähtee käyntiin, starttaa kyllä muutenkin.
Keppiä kannattaa siirrellä hieman jos epäilee lootan kytkintä, mulla on pikkurankussa hieman viallinen,
kerran kuussa tai kahdessa vaatii P-N-P siirtelyn että lähtee käyntiin.
Jos konehuoneessa tai mihinkään starttaukseen liittyvässä on tehty remonttia tarkistelisin ne ensin.
Itse varmistelisin sitten polttoaineen saannin, eli että tankissä on riittävästi soppaa ja pumppu lähtee
käyntiin, ja että bensaa todella tulee suuttimille. Sitten joku tulpanjohdoista irralliseen tulppaan,
kaveri starttaamaan ja tarkistetaan että tulee kunnollinen kipinä. Jos ei vieläkään käynnisty, niin sitten
ottaisin ecun irti ja mittaisin anturit (laita mulle privaa jos et löydä flapper-type efiin korjaus-
käsikirjaa netistä, how-wire-härpättimiin (3.9) se kyllä löytyy helposti). Toisella eculla kokeilu on
helppoa (jos sellainen on saatavilla) poissulkee sen vikalistalta kätevästi.
Noita kolmepuolikkaiden ecuja on hajonnut useampia, taitaa tulla köyttötunnit täyteen, mutta suurin osa
on saatu kuntoon ihan kotikonstein tilaukset läpikäymällä (kolvilla siis, valohoito ei välttämättä auta).
"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't."
|