Kardaanipajalla kun hiljattain kävin, oli heillä sorvissa kiinni jonkun ralli-Corollan taka-akseli jota heittokellolla tihrustivat, ja kun kyselin, niin ko. akseliputki oli nelilinkkien hitsauksen seurauksena vedellyt. Korjausvälineenä heillä oli mm. sellainen iso kehys, jossa oli kaksi säädettävää pukkia joiden päälle putken sai laitettua, ja keskellä prässi jolla putkea sai oiottua. Itse ajattelin viedä omat akseliputkeni sinne rihdattaviksi kunhan nyt kerkeän, turhaan laakereita ja rattaita hajottaa kun noita putkia on sen verran hitsattu etteivät varmasti enää ole suorat.
Täytyypä jossain vaiheessa laskeskella minkä verran akselin keskellä oleva jousi voi kuormittaa akseliputkea esim. töyssyyn ajettaessa, mutu-tuntumalla sanoisin ettei kuitenkaan niin paljoa että putki vääntyy jos sitä ei käytä pohjaanlyöntikumina ja auton pääasialliset jouset sijaitsevat sivuilla.
Jostain syystähän uudempiin Toyotan akseliputkiin on hitsattu nuo vahvikkeet...
|