Viestiketju: Metsäautotiet...
Näytä yksittäinen viesti
  #25  
Vanha 26.04.2006, 13:48
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.384
Perusasetus

Laki yksityisistä teistä 80 § (28.2.2003/185) kertoo mm:

"[u]Tien käyttämiseen tarvitaan tieosakkaiden taikka tiekunnan lupa</u>, jos tietä käytetään:

1) [u]muun kuin tieosakkaan järjestämään toimintaan, joka selvästi lisää tien kunnossapitokustannuksia</u>; tai

2) muun kuin tieosakkaan hyväksi tapahtuviin tilapäisiin kuljetuksiin, työhevosella tapahtuvia maa- ja metsätalouden kuljetuksia lukuun ottamatta.

Edellä 1 momentissa tarkoitetun luvan tilapäiseen tien käyttämiseen voi antaa tieosakas taikka, jos osakkaat muodostavat tiekunnan, toimitsijamies tai hoitokunta. Tieosakkaat tai tiekunnan kokous antavat luvan säännölliseen toimintaan. Tien käyttämisestä voidaan periä 26 §:n mukainen käyttömaksu kuljetuksen tai toiminnan järjestäjältä.

[u]Tieosakkaat taikka tiekunta voivat yleisesti kieltää kaikilla tai joillakin moottori- tai hevosajoneuvoilla tapahtuvan tien käytön tai työkoneiden kuljettamisen niiltä, joilla ei ole oikeutta tiehen</u>. Tässä momentissa tarkoitettu kielto ei ole esteenä tieosakkaan kiinteistölle kulkemiseen luvallisissa asioissa eikä estä tieosakasta taikka, jos osakkaat muodostavat tiekunnan, toimitsijamiestä tai hoitokuntaa antamasta edellä tarkoitettua lupaa tien tilapäiseen käyttämiseen, jos siihen on painavia syitä. Valtion tai kunnan avustamien teiden osalta on kuitenkin voimassa, mitä 96 §:ssä säädetään."

Saman lain 96 § (28.2.2003/185):

"[u]Jos valtio tai kunta tämän tai muun lain perusteella avustaa tiekuntaa tai tieosakkaita yhteisesti tien kunnossapidossa</u>, tien käyttämistä muuhun kuin tieosakkaiden hyväksi tapahtuvaan liikenteeseen ei saa kieltää sinä ajanjaksona, jota avustus koskee. Sama on voimassa tiestä, jonka kunnossapidosta kunta vastaa kustannuksellaan. Säännöllisen liikenteen harjoittamiseen [u]tarvitaan tällöinkin tiekunnan tai tieosakkaiden lupa</u> samoin kuin [u]tien käyttämiseen sellaiseen toimintaan, joka selvästi lisää kunnossapitokustannuksia 80 §:n 1 momentin 1 kohdassa tarkoitetulla tavalla</u>. Jos muusta kuin tieosakkaiden hyväksi tapahtuvasta liikenteestä aiheutuu huomattavaa haittaa kiinteistön tai rekisteriyksikön omistajalle, voidaan kunnan suostumuksella muiden kuin tieosakkaiden tienkäyttö kieltää tai sitä rajoittaa.

Jos joku, jolla ei ole oikeutta tiehen, 1 tai 3 momentin vastaisesti käyttää tietä, hän on velvollinen vaadittaessa suorittamaan tien käytöstä 26 §:n mukaisen käyttömaksun sekä, jos tie on vaurioitunut, korvaamaan vahingon."

* * * * * * * *

Siis tien rikki ruopija korvaa aiheuttamansa vahingot. Vaikka tienpitoon saisikin yhteiskunnan avustusta, voi tiekunta tai maanomistaja laittaa sinne kunnan hyväksyessä ajoneuvolla ajon kieltävän merkin, jos vaikka vain yhdenkin maasturin on jälkien perusteella osoitettu aiheuttaneen huomattavaa haittaa maanomistajalle.

Mikä sitten on "huomattava" haitta, tie kaivettu maasturilla niin urille, ettei kaupunkimetsänomistaja pääse Renault Cliollaan enää normaalisti ajokelpoista tietä pitkin omalle tilalleen asti? Mielestäni tällainen tien asiaton käyttökelvottomaksi muuttuminen on huomattava haitta. Eri asia olisi, jos sen Clion omistajan myymien puiden ajamisesta on tie mennyt koneen alla rikki, silloin se on enemmän itse aiheutettua.

Kun tien rikkojaa ja lanaamisen maksajaa on usein vaikea saada asumattomilla alueilla selville, niin sen helpommin aletaan puuhaamaan niitä puomeja ja ajokieltoja, ettei tien korjaaminen menisi seuraavallakin kerralla tieosakkaiden lompsasta. Siksi, olipa lain kirjaimen tulkinta nyt sitten kallellaan suuntaan taikka toiseen, kannattaa varmasti hoitaa harrastuksen PR-puolta ja jättää jokainen vieras tie, vaikka miten hylätyn näköinen metsätiekin, ruopimatta. Jos on luvallista ruopia tai on oma tie, niin sitten antaa mudan lentää.

On paljon helpompi päästä tietä pitkin sen harrastukselle suosiollisen maanomistajan alueelle luvalliselle ajopaikalle, jos sinne johtavalla tiellä ei ole sitä ajokieltoa. Ajokieltoja ei kannata hankkia yhtään lisää lyhytnäköisellä hälläväli-periaatteella, vaan selvittää etukäteen, saako jollakin paikalla ajaa ja mitä yhdysreittejä alueelta toiselle siirtymiseen on lupa käyttää. Ei tule sitten ikäviä jälkipuheita ja saa koko harrastus huonoa mainetta.


Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on
Vastaa lainaten